Fråga om Fp o AF |
|
Skrivet av | Anna |
Jag får min sista fp i slutet av april. Då tänkte jag vara hemma under sommaren o leva på min sambon. Sen tänkte jag anmäla mig arbetslös och börja stämpla. Kan man göra så? En kompis sa att jag var tvungen att anmäla till Af på en gång min fp tog slut. Men det kan väl inte FK eller Af om jag går hemma utan pengar!! |
|
Svar på tråden: Fråga om Fp o AF | |
|
|
Man måste ingenting |
|
Skrivet av Kumikameli | |
Man får vara hur lös och ledig och utan pengar man vill, men det är ju bra att veta konskekvenserna av det. Ifall du är hemma utan ersättning efter att barnet fyllt fem år nollas din SGI och du har inte längre ngn möjlighet att få sjukpenning från FK. Kvarvarande fp behåller du samma ersättning till barnets tvåårsdag även om din SGI sjunkit eller nollats. Det kan också påverka din eventuella rätt till A-kassa ifall du varken är föräldraledig eller arbetssäkande under en period. Det beror på hur gammalt barnet är och hur mycket du arbetat innan. Kolla det med din A-kassa. Ifall du ändå inte har rätt till A-kassa och du tror dig kunna klara dig utan sjukpenning får du vara ledig utan ersättning hur mycket du vill. |
|