Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Höger och vänster

Skrivet av Betty Boop
Min dotter 6 1/2 år ville gärna lära sej höger och vänster. Vi har övat och provat lite av varje, men hon tyckte att det var svårt att komma ihåg.

Så började hon ridskola, och insåg att det var viktigt att kunna detta för att förstå vad ridläraren gav för instruktioner. Inför en ridlektion sa jag: Skriv "V" på vänster hand och "H" på höger. Och du, sa jag, skriv det varje dag på handen om du vill, ända tills du kommer ihåg vilken som är vilken. För henne funkade detta utmärkt- hon lärde sej detta klockrent på två dagar utan att ens behöva anstänga sej. Det var tydligen ett bra sätt att använda synminnet! Kanske funkar för någon annan också - vem vet!
Svar på tråden: Höger och vänster

bra tips

Skrivet av  Charlotte
själv lärde jag mig när jag började spela piano *ler vid minnet* Höger var diskanten och vänster basen

Alexander har lärt sig när han cyklat, han hade en låtsasgas på högra sidan så då var det lätt att veta att den sidan alltid skulle vara mot vägkanten
 

Bra tips ;)

Skrivet av  Jenny m Noa99 o Julklappen
Min lilla tös á 5 år var och kollade synen på VC, och då får de ju visa med handen åt vilket håll det där "E.et" pekar mot.
Ja först var det uppåt/nedåt, mot mamma, mot fönstret som hon skulle visa åt.
Men några dagar efteråt kom det helt plötsligt "uppåt, nedåt, höger o vänster" och ungen gör åt "rätt" håll direkt!

Va impad man kan bli, där ser man hur mkt som rör sig i deras huvén.
Ja sen kanske jag får visa henne ditt tips för hon "gissar" sig ju såklart till höger o vänster. Försöker påminna att hon skriver med höger hand...

Jag är så stolt.
 

Gulliga...

Skrivet av  Betty Boop
är dom, sötnosarna, när de gissar lite på måfå sådär... fast det är oslagbart att se lyckan tindra i ögonen när de har "knäckt koden" och vet helt säkert vilket som är höger och vänster!
Annat var det den där gången när mamman till min dotter (hu - måste vara jag då,va?) skulle köra upp för körkort, och i sista stund satt och funderade på hur fasen det var nu igen, det där med högerregeln... fast det är en annan lååååång histora *fniss*

Sicken go mage du förvarar julklappen i förresten! ;-) Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv