Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur är det egentligen med pengar

Skrivet av Sara med 98+02
Får förskolan ordna aktiviteter som kostar föräldrarna pengar? Vid 3 tillfällen (tror jag) den här terminen har förskoleklassen varit på teater eller liknande som kostat mellan 30 och 50 kronor. Givetvis kul att det hittar på saker, men är det egentligen tillåtet? Tänker på de stackars föräldrar och barn som kanske inte känner att de har råd. Här har beslutats att barn inte ska behöva ha egen matsäck på friluftsdagar eftersom skolan enligt lag ska stå för maten och för att alla barn inte får med sig sin matsäck. Konstigt om det däremot är okej med rena pengar, tycker jag. Någon som vet?
Svar på tråden: Hur är det egentligen med pengar

nix

Skrivet av   jenna
skolan ska vara gratis, så de får egentligen inte samla in pengar till resor och sånt. I min dotters klass kommer de inte att göra något sådant, de säljer lite fika och sånt på föräldramötetn och lucia osv där pengarna går till klasskassan.
 

Men herre gud!

Skrivet av  Shrek
Jag saknar ord, självklart ska skolan ta in pengar från vårdnadshavarna för att kunna göra något speciellt för barnen.

Dessutom är jag tvecksam till att det verkligen är lagstiftat att lunchen ska vara gratis på skolan, jag tror att det snarare är praxis. Jag kan dock vara på djupt vatten i denna fråga.
 

nix

Skrivet av   jenna
skolan ska vara gratis och det innebär att skolan inte får ta in pengar till ev. teatrar, osv. Ska man hårddra det får de inte ens be oss att ge ändå för att kunna göra något, för då kan föräldrar som egentlign inte har råd känna att de måste, trots att de inte kan.
Sverige i ett nötskal tycker jag, det finns aldrig någon balans, utan man måste alltid överdriva! Jag tycker att det är jättetråkigt, att aldrig kunna göra något som kostar pengar!!
 

Hopas du är bra på att simma :)

Skrivet av  71:an Nika
I grundskolan ska maten vara gratis för barnen. Gymnasiet får lov att ta en avgift.

 

Skolan får...

Skrivet av  Sofia*
be om pengar, de får inte kräva in dem. OCh det måste ordnas med gratis alternativ för de som väljer att inte betala. Skollunchen tror jag det är lag på att den ska vara gratis på grundskolan.
 

på min dotters skola

Skrivet av   jenna
säger de att de inte ens får be om pengar, just för att man inte ska känna sig tvungen.
 

Det kan ju vara ett lokalt beslut

Skrivet av  Sofia*
Lagen ska ju tolkas och amn kan ju tolka grupptryck som ett tvång och då skulle det inte ens vara tillåtet att fråga. Vad jag vet då jurister har uttalat sig i frågan har det alltid varit så att om det finns ett "fullgott alternativ" som är gratis så är det ok. MEn man kan ju fråga sig vad ett fullgott alternativ till tex en teater skulle vara? Samtidigt har skolan dåligt med pengar får man väl se det som en extra grej att pesonalen tar med barnen på aktiviteter, alternativet är ju att det inte blir något alls.
 

det är jättetråkigt!

Skrivet av   jenna
att de aldrig kan göra något. Nu ska de iväg om en vecka, men då är det pengar ur klasskassan som betalar, och de kommer från fika. Vi har bett att få ge dem pengar men de säger att de inte får.
 

har inte tänkt så mycket på det

Skrivet av  Charlotte
men både vid drop in-fikat och nu till Lucia tar den en tia för fiak. Dessutom ville de ha 25 kronor till en överraskning. En mindre matsäck har han med sig varje torsdag men det är en liten macka + dricka ist för frukten. Sedan äter de lunch som vanligt på skolan.
 

Indienprojekt

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
Jag tycker ärligt talat inte riktigt om det, men på vår skola har de i alla klasser insamling av pengar varje fredag. En bössa går runt i klassen och där får barnen (de som har pengar med sig) lägga pengar i en bössa. Pengarna går till fattiga barn i Indien. Jättefint kan det ju låta, men hur kul är det för de barnen som inte får pengar med sig av sina föräldrar? Jag frågade en gång hur mycket barnen brukar ha med sig och fick svaret att de flesta har med sig en guldtia eller femkrona. Men om man har tre barn i skolan då? Ska man skicka med alla dem tre varje fredag? Hårda bud... Det måste finnas bättre sätt att få in pengarna.
 

"Trivselkassa"

Skrivet av  AmMoE
Har dom på sonens 6-års. 50 kr/termin betalar man och det går till olika utflykter. När kommunerna sparar på precis allt tycker jag att det är OK att betala lite extra för att barnen ska få lite upplevelser, och jag tror nog att det är tillåtet... Men jag har full förståelse för att vissa familjer har SVÅRT att betala, har själv varit i ekonomisk kris. Men då kan man väl ta det med förskolan, det går säkert att hitta bidragsgivare. Vet att majblomme-försäljningen går till liknande ändamål
 

Artiklar från Familjeliv