Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste vara stjärngosse!!

Skrivet av Simmes mamma
Tycker ni det är rimligt att de i skolan bestämmer att alla 6--8 åringars pojkar måste vara stjärngossar i luciatåget, och dessutom meddelar hemmet det så sent som i går, då festen är på tisdag!???
Min son vill absolut vara tomte, och vägrar ta på sig gosse-särk!!
Svar på tråden: Måste vara stjärngosse!!

stor skillnad

Skrivet av   jenna
på lekis hos oss får alla barn klä ut sig till vad de vill. Dottern ska var lucia. Har du frågat varför?
 

Vi har

Skrivet av  Marie
fritt val för alla. Lucior, tärnor, stjärngossar, tomtegubbar och även sockerbagare erbjöds =O)
 

Förstår

Skrivet av  Skrållan
faktiskt inte varför det måste vara måsten. Det är ju bara ett luciatåg för föräldrarna på en julfest. Inte europeiska melodifestivalen i TV.
PÅ vårt fritids har barnen själva fått bestämma vad de vill vara. Vet inte om de försökt styra så det blir nåt av varje.
 

Helgalet

Skrivet av  Jenny m Noa99 o Julklappen
I den åldern ska väl klädseln vara frivilligt ändå? Varför motarbeta barnen och göra dem ledsna? Det är väl bättre med nöjda barn iklädda det de själva vill än att "bestämma" åt dem?

Min tös vill helst vara Pepparkaka!
:0)))
 

tjipp tjopp!!!

Skrivet av  Simmes mamma
julklappen håller väl sig i säcken ett tag till :-)

Simmes mamma, även Josses mamma *ler*
 

Byxor och skjorta

Skrivet av  Sofia*
Min man hävdar alltid att det är "barnmisshandel" att kräva att pojkarna ska ta på "klänning". Så jag tillåter alltid pojkarna som ska vara stjärngossar att ha vita byxor och en vit skjorta. Det fungerar jättebra. Tvinga inte på honom lusslinne. Möjligen kan du ta ett och korta av det så det slutar som en långskjorta och så vita byxor under, det kan de knappast ha något emot.
 

Men...

Skrivet av  Hmmm!
...hur ofta ägen man et par vita byxor!! Det finns väl knappt att köpa.
Din man verkar var en riktig mansgris.
är det barnmisshandel att ta på små flickor byxor då eller ???
 

Allt annat!

Skrivet av  Sofia*
Det var hårt att döma en man på ett utalande som du dessutom får i andra hand! Han är allt annat än en mansgris! Men han led som barn av lusselinnet som tvingades på honom, alla har vi väl våra trauman. Jag hindrar ingen, men min man har fått mig att förstå att det kan vara värre än man tror att tvinga på någon ett så könsbundet plagg som särken är i vår kultur. Och lika väl som att köa ett lusselinna kan de väl köpa ett par ljusa byxor, om de inte äger några. Pyamasbyxor har jag haft flera elever som haft under en långskjorta. Får det dem att känna sig bätter till mods så bjuder jag på det. Angående flickor och byxor var det så fånigt sagt att jag väljer att inte kommenter det!
 

Kul med Luciatåg

Skrivet av  Bambi
...och var glada för att era barn är med.Det är klart de ska få välja vad de ska ha på sig.Men på mina barns skola/6-års behöver de inte ens vara med och det tycker jag är fel valmöjlighet.Såklart att de flesta inte är med då,bara de som är riktigt framåt och vågar.Resten slipper.
 

Bambi, Varför är det fel att inte vilja vara med?

Skrivet av  Betty Boop
Varför tycker du, Bambi, att det är fel valmöjlighet att inte vara med i Luciatåget? De flesta barn älskar ju detta! Men min lilla tjej 6 1/2, som sjunger gudomligt bra och för övrigt är framåt, fullkomligt avskyr just Luciatåg och liknande tillställningar, av för mig oklar anledning. Hon är helt enkelt inte sugen att uppträda inför publik på ett regisserat sätt. Jag har låtit henne välja själv, och hon har valt att inte vara med. I skolan ville hon vara med, förutsatt att hon fick ha sin jul-festklänning och tomteluva. Det gick alldeles lysande. Övriga Luciatåg har hon dissat helt. Jag kan inte se varför det är så viktigt för barn att lussa, om man inte vill själv. Är det inte så att det är vi vuxna som har förväntningar att barn SKA tycka om detta? För mej har detta inget egenintresse. Vill hon inte, så slipper hon. Enkelt, tycker jag.
 

Artiklar från Familjeliv