Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur fungerar det i Sexårsverksamheten?

Skrivet av orolig
Bra att jag fann denna snack gruppen för jag har en del frågor runt detta med sexårsverksamheten.
Min son ska egentligen börja HT-2005 men han har en språkstörning och ligger ungefär som en 3 åring i språkutvecklingen och ska dessutom utredas för ev. AD/HD han har koncentrations svårigheter och är oerhört grinig och får hysteriutbrott.

Jag kan verkligen inte se mig honom sitta i en skolklass om nu sexårsverksamheten fungerar som "skola".

Pratade lite med rektorn som säger att det är ganska fritt för sexåringarna men när jag pratar med kompisar som har barn i nollan som vi kallar det här så säge de att det är som i "skolan" bokstäver,siffror,sammlingar osv..... Hur upplever ni det?

Jag tror dessutom att min pojk skulle störa de andra barnen för mkt och jag vill ju inte att de ska uppleva honom som en bråkstake.
Han kan inte ens delta i en hel samling på dagis utan en fröken får gå iväg med honom om det blir för stökigt. Hur långa dagar har de i sexårsverksamheten?
Hur "allvarligt" är det?

Ja som sagt jag har en del frågor så att jag kan ha lite kött på benen när jag träffar barnpsykologen för utredning ang. detta.
Svar på tråden: Hur fungerar det i Sexårsverksamheten?

Väldigt olika!

Skrivet av  Ira
På vissa håll är sexåringarna för sig medan de på andra är blandade med ettor och ibland tvåor. Det har kommit en del kritik mot förskoleklasser för att det är för mycket skola och för lite förskola, medan det på andra håll är mer förskola än skola. Jag tror det är svårt att säga något generellt.

Min yngsta är lika gammal som din och ska börja till hösten i samma skola som storebror. När storebror gick i förskoleklassen där så fungerade det så här ungefär:
De började med att ha samling med sånger och ramsor. Sen gick de ut ett tag på skolgården och när de kom in hade de "uppgift" (det var barnen som började kalla det för det). Uppgiften kunde vara att t.ex. rita sin familj, måla vinterbild, göra något pyssel, spela lätta räknespel, rita en telefon och skriva sitt telefonnummer och så vidare. De barn som visade stort intresse för läsa/skriva/räkna fick hålla på mer med sådant. Fruktstund hade de också någon gång mitt på förmiddagen.

Innan lunch var det högläsning av någon fröken. En gång i veckan hade de gymnastik och en gång i veckan var det skogsutflykt med matsäck.

Efter lunch var det fritidstid för de barn som behövde det.

Innan vi började sa lärarna att det mål de hade för förskoleklassbarnen var att alla skulle kunna skriva och läsa sitt eget namn innan de började ettan. En del kunde givetvis mycket mer till ettan, men målet var det i alla fall. De satsade hårt på att det skulle vara mer förskola än skola men att de barn som ville och behövde mer "skolaktiviteter" fick det, och det fungerade bra tycker jag.

På vårterminen började de hälsa på inne i lågstadieklasserna och lära känna lärarna där.

Men jag tror att det kan vara väldigt olika på olika skolor, så gå och hälsa på och se vad de gör på dagarna och prata med de lärare som finns om ditt barn och hur de tror att det skulle fungera.

Lycka till!
 

Vår son

Skrivet av  Linda S
Vår son har bl.a. språkproblem. Han fyller 6 i januari och kommer att börja förskoleklass till hösten. Han pratar i ett-ordssatser, men tyvärr så otydligt att det är sällan ens vi förstår .

Under hösten har vi varit i USA och han har gått i en vanlig Kindergartenklass (med mycket läs och skriv). Jag trodde aldrig att det skulle gå - men tji fick jag. Det har gått UTMÄRKT, han har dessutom utvecklats otroligt, både språkligt och socialt. Kindergarten är 7 timmar om dagen.

Din son har rätt till särskilt stöd - ta upp det med skolan redan nu. Vi har ett möte med vår sons svenska skola i januari för att redan då upprätta ett åtgärdsprogram INFÖR skolstarten.
 

Artiklar från Familjeliv