Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Åh vad jag är trött på matsäck!

Skrivet av Anonym
Minst en gång i veckan är det matsäck som gäller. Jag funderar på att ta upp det m skolan för det knäcker min ekonomi. Visst kan jag skicka med billiga mackor till henne men det är ingen ordentlig lunch.
Svar på tråden: Åh vad jag är trött på matsäck!

Men

Skrivet av  Marie
får de ingen lunch den dagen det är matsäck alltså?

Vi har matsäck med 1 ggn i veckan och då brukar vi köra antingen frukt o oboy eller smörgås o oboy. Ibland kanske kex eller så.

Det tycker jag inte behöver kosta så mkt...men visst ska det täcka lunch så behövs det ju lite mer men så dyrt behöver det väl inte bli?
 

svar

Skrivet av  Anonym
Ja det ska täcka lunch & då är mackor inte tillräckligt, tycker jag iallafall. Det var jag som skrev för ett tag sedan om att det blev dyrt m frukt varje dag. Jag tycker att det blir mycket m. frukt varje dag, ta med frukost varje morgon 8precis som hon som skrev här under) & dessutom matsäck 1-2 i veckan. Jag kan ju poängtera att jag är ensam m 2 barn & får knappt ihop ekonomin varje månad. det var lite det jag ville komma till att det inte är ett särskilt stort prroblem för dom flesta. Men för mig är det det. Jag ska nog prata med skolan iallafall. Jag tyckert inte skolan ska innebära en massa extrautgifter som matsäck, museum-avgifter osv. alla barn har ju inte samma förutsättningar. Jag minns själv när jag gick i skolan & fick vara hemma ibland när det var badbesök och liknande för min mamma inte hade råd. Men det är mina tankar. det kanske är svårt att föreställa sig när man har god ekonomi. jag skäms ju för att ta upp det här med skolan.
 

Tycker absolut inte att du ska

Skrivet av  Linda & Oscar
skämmas, utan tala om för skolan vad som gäller för dig. Som du själv säger så har alla inte samma ekonomiska förutsättningar och i ditt fall är alla dessa extrautgifter betungande sådana. Skolan bör ha resurser att kunna hjälpa till när de ekonomiska förutsättningarna finns.
Varför ska ni fixa matsäck för att täcka lunchen? Har vår skola utflykt, vilket förskoleklassen har 1 gång varannan vecka, står skolan för varm korv + bröd, men de rekommenderar att vi skickar med lite extra i form av smörgås och något att dricka.
Varför ska ni ta med frukost varje morgon?
1 frukt eller grönsak tycker jag iofs är ok att skicka med. Vår son älskar morötter och gurka och det funkar minst lika bra som banan eller äpple.
 

Bra tips!

Skrivet av  Anonym
visst gurka och morötter kan ju vara nåt. Vad bra att er skola bjuder på varmkorv. Min dotter har ofta utflykter och då är dom oftast borta över lunchen och då får föräldrarna stå för det.
 

Nej,

Skrivet av  Rebecka 98/02/04
du ska absolut inte skämmas! Du är inte ensam!

Vi hade jättedåligt med pengar när jag var liten och precis som för dig fick även jag stanna hemma ibland för vi hade inte råd annars.

Det ska inte vara krav på en god ekonomi för att barnen ska få en likvärdig skolgång. Alla ska kunna gå i skolan varje dag, och det ska inte innebära ekonomiska påfrestningar för familjen!

Jag har också skrivit om några saker längre ner - ett inlägg "indienprojekt" som handlar om att våra barn ska ha med sig pengar varje fredag till Indien. Inte bra, då märks skillnader tydligt. En annan sak är att våra barn bara får "lättlunch" på fredagar, vilket är samma som frukost. Flingor och fil, macka. Det får mig att bli lite ledsen, eftersom vi ofta inte hade råd med middag hemma när jag var liten. Den lagade maten jag fick var i skolan. Så om vi inte hade fått riktig lunch på fredagen så hade jag troligtvis blivit utan lagad mat ända till lunchen på måndagen. Jag vet andra som har det likadant och jag lider med dem som inte får riktig lunch i skolan åtminstone.

Nej, ta och prata med dem. Jag tror inte ens de FÅR belasta er föräldrar så här mycket ekonomiskt!

Lycka till!
 

Tack

Skrivet av  Anonym
skönt att höra någon som håller med & har liknande upplevelser. Jag får nämligen inte så mycker medhåll av dom andra föräldrarna eftersom jag är den enda ensamma föräldern så dom har det bättre ekonomiskt (skolan ligger dessutom i ett sk "fint område" med dyra hus). Jag pendlar dit varje dag från betongområdet för barnens skull.
 

No kids left behind

Skrivet av  amnai, USA
så fungerar det här där vi bor. Man betalar för lunchen och skickar med en liten snack/mellanmål till morgonen, vi har valt att skicka med lunch eftersom det är sån skräpmat som serveras i alla fall.

Men vad jag ville berätta var att om någon inte har råd att ge sitt barn lunch så kan man tala med rektorn så får barnet lunch av skolan utan att betala. Likadant vad gäller alla utflykter o liknande.
 

Måste bara fråga.

Skrivet av  Em
Ta inte illa upp för det är inte något illa menat med detta. Jag kan förstå om många protesterar mot alla aktiviteter såsom teater, museum osv som kostar pengar. Alla har inte råd men jag kan inte förstå att det inte är självklart att man skickar med frukt och frukost till sina barn. Vem ska betala det då? Skolan? Om inte barnen hinner äta frukost hemma är det väl självklart att man skickar med så de får äta i skolan. Vad gäller frukt så bör de ju faktiskt få i sig i alla fall en frukt per dag och då undrar jag likadant där, vem ska betala annars om inte föräldrarna?
 

Nej jag tar inte illa upp!

Skrivet av  Anonym
Det är ju inte bara det med frukt varje dag som belastar utan allt tillsammans. min dotters klass åker ofta på utflykter och är borta över lunch och det är väl mer det jag ska ta upp m skolan. För i slutet av månaden har jag faktiskt knappt råd m frukt varje dag men visst jag köper det. Men då är det inte kul när man får lapp om matsäck igen. om jag bara kan ge dottern mackor känns det jobbigt för då får hon ingen riktig mat förrän halv sex. När det gäller frukost så trodde jag det skulle ingå i den fritidsavgift som jag betalar varje månad eftersom det gör det i många andra skolor.
 

ingen frukost

Skrivet av  jenna
hos oss! min dotter kommer inte så tidigt att hon måste äta på fritids, men de barn som gör det får ta med sig egen frukost att äta där
 

Jag förstår precis

Skrivet av  Anette m Oscar, Carl,Jonna & Hanna
hur du känner dig och vi har också vi svårt att få ekonomin att gå ihop. Här får barnen iof lunch varje dag men egen frukt ska de ha med sig och det är inte alla dagar som vi har frukt hemma och inte har råd att köpa frukt för min prioritet är att vi måste kunna ha mat på bordet men det känns lite tråkigt att inte kunna skicka med frukt.
 

Är inte det lagvidrigt?

Skrivet av  FrökenS
Skola ska väl vara gratis i Sverige, eller räknas inte förskoleklassen i detta fall? Jag skulle nog ringa skolverket och fråga vad som egentligen gäller.
 

Artiklar från Familjeliv