Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Utanför...

Skrivet av M
Har en son som inte vill leka dom typiska "killekar" som dom andra pojkarna i klassen verkar leka. Detta har lett till att han ofta säger att han inte får vara med och att dom andra banrne inte tycker om honom. HAr pratat med hans fröken och hon tar det på allvar men det gör ändå ont när han säger att XX ska ha kalas och att dom andra pojkarna är bjudna men inte han.
2 gånger har sonen kommit hem med skrapsår i ansiktet och berättat att han blivit puttad vid bussen...vad ska jag göra??
HAn älskar att gå till skolan fortfarande och tycker så mycket om att lära sig saker och jag är rädd att detta ska ta död på hans vetgirighet ( Som visserligen kan driva en till vansinne ibland ...:)
Han har dock kompisar bland tjejerna så han är inte helt ensam men ändock utfryst.
Svar på tråden: Utanför...

Så ledsen jag blir :-(

Skrivet av  Ella m.Trissen i Grabbs
Hinner tyvärr inte skriva så mycket för det verkar på lillebror som det är amningsstund på gång.

Men ditt inlägg berör mig så.Blir så ledsen när jag läser det.
Ge inte upp & sluta inte prata med hans fröken.
DET måste bara gå att lösa.
INGET barn ska behöva ha det så på sin arbetsplats överhuvudtaget.

Skickar en stor styrkekram till dig & framförallt till din lilla underbara & unika lilla kille.
 

Mycket ledsamt

Skrivet av  Betty Boop
att läsa det du skriver! Alla barn har rätt till att vara med i gruppen, det måste finnas plats till alla olika personligheter.
Fortsätt dialogen med skolan, och tryck på! De har skyldighet att arbeta aktivt med att problem av denna naturen inte får växa till orimliga proportioner. Kanske kan de ha tema i skolan om detta, utan att för den skull peka ut just ditt barn? Ett tema med empati, förståelse, hänsyn etc som ger barnen rätt värderingar. Barn är ju väldigt mottagliga och kloka, och ett sådant tema kanske kunde hjälpa stämningen i klassen. Kan det vara något att föreslå för läraren?
Önskar er all lycka till!
 

Känner med dig

Skrivet av  Minella
Jag känner igen det du skriver, min son tycker inte heller om typiska "killekar". Han gillar inte heller bollsporter som fotboll och landbandy. Jag var MYCKET orolig för att han skulle bli utanför när han började skolan, men vi har haft en sådan tur med klassen som han går i - så det har gått jättebra! Det är en stor klass (27 barn, varav 15 st är pojkar) och ca hälften av killarna ägnar sig åt "killekar" och den andra hälften är lugnare och gör annat. Han är också mycket populär ibland tjejerna, förmodligen för att han är så lugn och snäll.
Det enda råd jag kan ge dig (förutom att prata med läraren - men det har du ju redan gjort) är att försöka byta skola, där han kan hitta mer "likasinnade" (men det kan ju vara svårt förstås, det beror ju på var ni bor).
Hoppas att det löser sig för din son!
 

Artiklar från Familjeliv