Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

8-månaders bebis..

Skrivet av Johanna
ska äta två lagade mål mat om dagen, ett grötmål samt två vällingmål+ ett mellanmål, hur får man till det? Hur gör ni? Är det någon som kan ge ett exempel på hur ni gör, alltså hur ofta ert barn äter? Min kille äter inte på natten, går upp vid sju- halv åtta och lägger sig vid samma tid på kvällen. Han sover två gånger om dagen.
Svar på tråden: 8-månaders bebis..

Så här...

Skrivet av  Ulrika och Martina 010717
äter Martina (tiderna är ungefärliga)

6.00 gröt
10.30 lagad mat
14 mellanmål(yoghurt, gröt, kräm el liknande)
17 lagad mat
20 gröt

Jag har inte hört att de "ska " äta ett visst antal gröt/välling mål. Däremot vet jag att de inte ska äta mer än 3 mål med gröt eller välling. Gröt och välling ger ungefär samma näring.
Så gör som det känns bäst...
 

Vi har inte...

Skrivet av  Norpan & Anna
... börjat med två lagade mål mat ännu, men ska börja införa det strax. Såhär äter Anna, 8½ månad gammal:

- 07.30 Ammar, båda brösten
- 10.30 Gröt av 1,25 dl vatten
- 14.00 Mat, hemlagat motsv. mängd som 8-mån.burk
(17.00 smakar lite av vår mat)
- 18.00 Gröt av 1,25 dl vatten
- 21.00 Ammar, båda brösten

Så det är alltså antingen förmiddags- eller aftongröten som vi snart ska byta mot ett till mål lagad mat. Ibland får hon ett mellanmål men verkar inte behöva det. Hon är helt enkelt inte hungrig om det inte får gå minst 3 timmar mellan måltiderna, så det blir oftast bara att hon får dricka vatten lite då och då.
 

Robert är 10 mån och äter lite

Skrivet av  Nell & Robert 16/5
Han var storätare från 5--6,5 måndad och åt lätt upp en stor burk mat samt en burk dessert och gröt åt han en hel portion med en hel mosad banan i. Efter han blev 6,5 månad så totalvägrade han lagad amt och nu är det bara hemgjord spagetti, frikadeller och morot/hirspuré som gäller.

09:00 välling (gjord på 150-200ml vätska)
11:00 1/2 portion gröt med frukt + äpple, banan rivet/mosad
15:00 lagad mat ca 1 burkstorlek
18:00 2 dl fil/yoghurt rivet/mosad frukt+riskaka
21:00 välling (gjord på 150-200ml vätska)

Robert sover i två omgångar på dagen och han sover hela natten. Två lagade mål får jag inte i honom, han totalvägrar.
 

Hirspuré?

Skrivet av  Mymlan
Vad är det? Varför äter man det? (Är intresserad av alternativ till vetemjölsprodukter.)
 

Kanongott tycker Robert, mycket användbart

Skrivet av  Nell & Robert 16/5
Tipsade tidigare om det här på barnmat.
Det finns att köpa hirsmannagryn i hälsokostaffärer. Den kan man göra gröt och annat av. Den ahr en lite sötaktig smak och med söta morötter blir det gott. Jag använder den i följande recept:

Koka skivade morötter i lätt saltat vatten tills de är mjuka. Tillsätt hirsmannagryn och låt sjuda 10 min. Passa så det inte bränns fast i botten. Mixa ihop till en puré och tillsätt smör. Mumma :-g

Hirsen ahr högsta järnhalten av alla sädesslag. Hirsen innehåller även mycket kalium, kalcium, magnesium, fosfor och kiselsyra.

Det finns även andra hirsprodukter. Hela hirskorn som amn kan ersätta ris, pasta och potatis. Hirsflingor att strö få fil eller att ha i egen flingblandning.

man kan göra Hirsmannagrynsgröt, HIrsmannagrynspudding, Äppelkaka med hirsmannagryn eller som ovan i en puré med andra grönsaker.

 

Tack för tipset! (imt)

Skrivet av  Mymlan
.
 

MIn kille är snart 9 månader...

Skrivet av  A
...men så här ser hans dag ut ungefär...det varierar ju från dag till dag...men på ett ungefär i alla fall.

6:30 Vaknar och får 1,25 dl välling

8:00 Gröt på 1dl vatten med lite fruktpure

10:00-11:00 Banan eller annat mellis om jag ser att lunchen blir sen pga att vi har något planerat.

11:30 Lunch (1 stor burk med hemlagad mat) + fruktpure. OM han ätit mellis kanske lunchen inte blilr förrän 13:30

På eftermiddagen får han mellis om han ätit tidig lunch.

17:00 Middag (en stor burk hemlagad mat) + fruktpure

19:00 2,5 dl välling

19:30 Somnar för natten

Dessutom dricker han ca 1,5-2 dl vatten per dag både till målen och mellan.

Han sover 2 gånger per dag. 1,5-2 timmar på fm och 0,5-1 timme på eftermiddagen.
Hoppas detta hjälpt dig något!

 

Tack för svaren!!

Skrivet av  Johanna
Nu ser jag hur olika det är. Jag behöver nog inte känna mig så stressad av hur vi ska hinna med allt. Vi ska nog få till det också! Tack igen.
 

Vem har sagt...

Skrivet av  Anso, Emilia 98 och Linnéa 01
...att den 8-månaders baby ska äta så mycket mat?

Enligt alla broshyrer om barnmat som jag läst så ska man börja med smakisar senast vid 6 månader och byta ut ett mål mat senast vid 8 månader. Det borde alltså rimligen räcka med ett mål mat vid 8 månader då...?
När min äldsta dotter var 8 månader så åt hon ett mål mat om dagen, och jag frågade då på BVC hur länge jag kunde fortsätta amma så mycket som jag gjorde, och bara ge "vanlig mat" till lunch, och hon svarade att det inte fanns någon direkt gräns. Man går istället efter hur barnet utvecklas och växer.
Min yngsta dotter blir 10 månader snart, och hon äter fortfarande bara ett mål lagad mat om dagen, resten ammar vi. Ingen gröt, ingen välling, bara amning utöver lunch.

Fast detta kanske bara gäller om man fortfarande ammar??? Kanske är det annorlunda om man ger välling, men varför skulle det vara det?

Vi har det ungefär så här (det skiljer sig från dag till dag):
Jag ammar vid 7, ger lunch med fruktpuré vid 10, hon sover sedan 11-13. Ammas vid 14, vid 17 samt till sömns vid 19-20. Sedan ammar jag oftast runt 23 och ytterligare någon gång innan morgonen. Har lite dålig koll vad som händer på natten...
 

Det har BVC sagt....

Skrivet av  Johanna
och det står också i de broshyrer man får hem från Findus och Semper. Men om man ammar så kanske det är en annan femma. Dessutom är ju alla barn olika och äter olika mycket.
 

Artiklar från Familjeliv