Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Snabba barnmatstips!! (barn från 1 år)
Skrivet av Liz

Spara inte ris!

Skrivet av Lotta
Det blir dåligt sååå fort!!
I storkök o likn får man inte ens spara ris till dagen efter!!
Enda sättet är om du fryser det, och det måste kylas direkt!
Svar på tråden: Spara inte ris!

Dåligt och farligt dessutom (imt)

Skrivet av  pip
 

Det där har jag också hört...

Skrivet av  Stina
...men i min kokbok står det att ris håller en vecka i kylskåp. Jag har alltid sparat risrester i kylen och aldrig märkt att det skulle ha blivit dåligt på ngt vis. Så jag fortsätter nog som jag alltid gjort.
 

Är inte det där en myt?

Skrivet av  La mama
Jag förstår inte riktigt varför just ris skulle vara så farligt?
Naturligtvis ska man, särskilt om man ska ge mat till barn och gravida, vara noggrann med snabb nedkylning och kylförvaring, men vad är det som kan hända med just _ris_?
Jag har letat efter fakta om det här förut, bla på Livsmedelsverkets hemsida men inte lyckats bli klokare, är det någon som vet?
 

jordbakterier

Skrivet av  Jessica & Emily
Det kan finnas med jordbakterier som kan matförgifta om det förvaras fel. Snabb nerkylning gör att bakterierna inte står och "gottar" till sig. Jag jobbar på en skola och vi sparar då riset och fryser ner det eller gör sallad på det till typ dagen efter. Jag har det inte i kylen en hel vecka men några dagar går bra. Min dotter på snart 2 år har fått ris som stått nån/en dag i kylskåpet och hon reagerar inte på det.
 

Är inte det där en myt?

Skrivet av  La mama
Jag förstår inte riktigt varför just ris skulle vara så farligt?
Naturligtvis ska man, särskilt om man ska ge mat till barn och gravida, vara noggrann med snabb nedkylning och kylförvaring, men vad är det som kan hända med just _ris_?
Jag har letat efter fakta om det här förut, bla på Livsmedelsverkets hemsida men inte lyckats bli klokare, är det någon som vet?