Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smörgås till bebis ?

Skrivet av Lena
Ungefär när kan man börja ge smörgås till bebisar ? Min son är nu 6 månader och oerhört intresserad när vi vuxna sitter och äter vår frukost. Hittills har han fått smörgåsrån att smaska på, men hur har ni andra gjort med att börja äta smörgås ? Är det vitt formbröd som är bäst att börja med ? Jag är så rädd att det ska fastna i halsen på honom (han har en enda liten tand). Tacksam för tips !
Svar på tråden: Smörgås till bebis ?

instämmr i frågan

Skrivet av  My med Flisan
Vår dotter är också 6 månader och får smörgåsrän att äta vilket hon tycker är mums. Dock har hon 6 tänder så jag börjar fundera på om det är lagom med att börja med en liten smörgås. Ge honom småbitar ljust bröd utan kanter och se vad han tycker. Oftast mosar de väl smörgåsen i munnen.

 

Jag ger

Skrivet av  Draken
okryddat mjukt tunnbröd till Ida och hon formligen hoppar när hon ser mackan *l*
Först så fick hon med bara smör men nu även med leverpastej.Jag viker den dubbel och delar i pyttebitar för hon har inga tänder ännu.
Ida är 6½ månad.
 

intressant

Skrivet av  My med Flisan
Intressant att öra hur du har gjort och din flicka har inte tänder än vilket vår lilla dam har. Då borde det med andra ord gå bra att ge henne en liten smörgås. Tänkte att jag skulle börja mer och mer med rån och sen övergå till smörgåsar.
 

Det började med

Skrivet av  Draken
att hon fick smaka en liten bit av min macka. Hon verkar ha större koll när hon äter tunnbröd jfr med rån. Rånet blir ibland en kleggig klump.Sedan är det ju så kul att äta själv. Det blir nog jättebra om du ger vitt bröd utan kanter. Jag har gett leverpastej och philadelphiaost(fast inte samtidigt).
 

Ungefär då

Skrivet av  Tessie med Celia 22/8-03
Dvs. du kan börja med smörgås nu! :) Celia fick till en början vitt formbröd, kantskuret, med något "geggigt" pålägg. Philadelphia, leverpastej, messmör, mosad avocado. Dubbelmacka oftast, ibland i bitar, ibland hel. Nu får hon det bröd vi har hemma, som är lite halvgrovt sådär, och det funkar fint det med. Smörgås har hon faktiskt aldrig satt i halsen *peppar peppar* trots att hon bara hade två tänder när hon började med det. Tror att hon mest liksom sög loss lagom stora bitar.

Smör får hon förresten inte på smörgåsen, tycker att det är en dålig vana som hon sen ändå bara bör vänja sig av med. Så vi kompenserar det med mer fett i maten istället, något som ju sen är lättare att ta bort.
 

Tack till er alla för bra tips !! imt.

Skrivet av  Lena
imt