Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När ska jag börja ge smakisar????

Skrivet av Sofia
Hej!

Har en son som nu är 4 och en halv månad.
Undrar lite när jag ska börja ge honom smakisar?
Man rekommenderar väl sex månader???
Jag vill amma honom så mycket som möjligt och jag hoppas kunna amma honom tills han själv väljer att sluta.
Har hört att man kan börja ge när barnet visar intresse för mat men hur visar de det då???

Sofia
Svar på tråden: När ska jag börja ge smakisar????

kika här:

Skrivet av  Helene
http://www.amningshjalpen.se/radgivning/smakport.htm
 

Vi började

Skrivet av  Lottiz med Alex 040628
ge Alex smakisar redan vid 3½ månad just för att han visade så starkt att han ville ha mat. Hur vi märkte på honom att han ville ha mat... Jo han satt och skrek när vi åt och gjorde allt för att få komma till och äta. Det slutade med att vi bara åt när han sov för han vart så ledsen när han inte fick vara med.

Om du vill vänta så gör det. Amma vidare tills du känner att det är dags. Man måste inte börja vid 4 månader eller ens sex månader. Vill ditt barn inte ha mat så tycker inte jag att du ska tvinga honom att smaka. Vänta tills både du och han är redo så kommer det gå finfint den dagen det är dags :)

Lycka till!
 

Olika

Skrivet av  Maja
men själv började jag med smakisar redan vid 3 månaders ålder.
 

Vi började vid 5mån

Skrivet av  Åsa
tog det super lugnt pga av allergier och bytte från smakisar till en hel lunch först vid nästan 8mån.
 

Det märker du

Skrivet av  Anso
när barnet börjar följa maten från tallrik till mun när ni äter, sträcka sig efter maten etc.
Jag väntade 6 månader och tyckte det var bra.
 

Artiklar från Familjeliv