Skala potatis i förväg |
|
Skrivet av | Annie |
Kan man skala potatis ett par dagar innan den ska kokas? Jag hinner aldrig skala potatis på veckorna utan det blir bara denna evinnerliga pasta. Om jag t.ex. skalar en stor påse på söndagkväll så skulle det räcka mån,tis,ons. Blir potatisen dålig då? | |
Svar på tråden: Skala potatis i förväg | |
|
|
Jag gjorde det |
|
Skrivet av ME med R 0309 & J 0105 | |
och klyftade den och lade i vatten en torsdagkväll i en hink som fick stå ute och den var jättefin på söndagen. Låt den ligga i vatten, annars mörknar den. | |
ett tips är också att hälla lite mjölk i vattnet |
|
Skrivet av mandelblomman | |
lärde jag mig då jag jobbade inom restaurangbranschen. | |
|
|
ja och byt |
|
Skrivet av Maja | |
byt vatten varje dag så potatisen ligger i fräscht vatten. | |
Tack ska ni ha för tipsen! |
|
Skrivet av Annie | |
Då vet jag hur jag ska göra. | |
Nej, det ska man inte göra. |
|
Skrivet av Annika | |
Alla vitaminer och nyttigheter dras ut från potatisen. Vill du äta potatis utan nyttigheter så är det ok att skala långt innan, men potatis ska inte ligga i vatten för länge innan kokning. ( förmodar att mandelblomma protesterar :) Jag minns att hon hade en diskussion med en om just detta för säkert tre år sedan, undra om mandelblomma själv minns det :) ) |
|
|
|
johodå minns mycket väl |
|
och visst dras en del av vitamainerna ur, men jag tycker (o fler mer lärda än mig) att det i alla fall blir nyttigare med potatis som legat ett dygn eller två (mer skulle jag själv inte spara) än ingen potatis alls och mer pasta som många då äter....eller pommes o pulvermos! Sedan är det ju inte bara av potatisen vi får våra vitaminer o vad vi behöver, så jag tycker det är ett utmärkt sätt att få lite mer tid på! |
|
Säket är det |
|
Skrivet av Annika | |
mer nyttigt med urlakad potatis än pommes, det tror jag också :) Men så himla lång tid tar det inte att skala potatis, om man nu inte ska laga mat till 10 pers. Sätt på vattnet medan du skalar.Att skala potatis till låt oss säga två vuxna och tre barn tar inte längre än 5 minuter. Fast det kanske är 5 minuter för länge ;) |
|
vad jag tror att man vinner |
|
på att att göra som ovan frågar om är just att det blir gjort liksom, lätt annars när man kommer hem trött o med trötta barn att slänga i något som sköter sig helt själv. De gånger jag själv gjort så är just om jag ska ha gäster o har ont om tid. |
|
|
|
Om man lägger den i plast då? |
|
Skrivet av Malva | |
Vad om man lägger den i plastpåse, fuktar och stänger till ordentligt så det inte blir luft kvar i påsen. Blir vitaminerna kvar då? | |
det var något nytt |
|
Skrivet av kocken | |
vart har du lärt dig det? finns det att läsa någonstans? när jag gick min utbildning så var det ingen som sa nåt om det, däremot kokad potatis tappar hälften av vitaminerna inom 30 min. om den står på varmhållning. Hela vår kommun köper färdigskalad potatis. (till skolor, dagis, äldreomsorg osv.) Målet för dom är ju så nyttig mat som möjligt. | |
Exakt var jag har |
|
Skrivet av Annika | |
lärt mig det vet jag inte. Vet att jag har läst det på diverse ställe, men jag är inte utbildag kock, så du vet säkert bättre ;) Färdigskalad potatis till skolor mm är väl inte samma sak som att skala hemma och lägga i vatten? Den industriskalade, eller vad man ska kalla det, potatisen är vad jag vet ofta behandlad med något för att den ska behålla nyttigheterna. |
|
|
|
jag tror nog den hemskalde i så fall |
|
är nyttigare! Har faktiskt aldrig hört om att man kan preparera den så vitaminerna håller sig kvar i potaisen. man kan föressten också köpa färdigskalad potatis på burk. Och jag har också hört detta som kocken ovan skriver om att man kokar ur mycket av vitaminerna, minns att min mamma alltid använde en del avpotatisvattnet till såsen hon gjorde! |
|
Den är behandlad |
|
Skrivet av Trollmor | |
för att den inte ska mörkna, inte för att vitaminer ska behållas... |
|
Nja, |
|
Skrivet av Lina2 | |
visst är väl målet så nyttig mat som möjligt. Men då med de resurser som finns, det får man inte glömma. Det betyder att den färdigskalade potatisen är tidssparande och därmed "bäst" ur ekonomisk synvinkel. Vad gäller vitaminerna är det som så att de vattenlösliga urlakas när potatisen ligger i vattnet, men mest försvinner när de kokas och därefter varmhålls. |
|
|
|
jag säger ja |
|
Skrivet av kocken | |
byt vatten varje dag o förvara i kylen så håller dom sig. | |