Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vitpeppar & svartpeppar - när använder ni vad?

Skrivet av Tulipan
Själv har jag nästan alltid vitpeppar i maten när jag lagar den. Svartpeppar, färskmalen, har jag oftast som garnering och smakhöjare vid servering.
Svar på tråden: Vitpeppar & svartpeppar - när använder ni vad?

Använder jämt svartpeppar...

Skrivet av  Anna E, Viktor (010823) och Emma (030502)
...utom om jag gör någon vit sås som jag inte vill ha svarta fläckar i. :)
 

Grovmalen svartpeppar jämt

Skrivet av  Jessika
om det inte uttryckligen står vitpeppar i något recept.
Hoppas att fler svara och kan säga vilken skillnad det egentligen är.
 

Svartpeppar

Skrivet av  ErikaM
vitpeppar använder jag kanske en gång i månaden.
 

Stor skillnad tycker jag!

Skrivet av  Annis m Linn & Julia
Jag använder vitpeppar i husmankost typ köttfärsrätter, i soppor, när jag steker/kokar fisk och framför allt när jag steker kött.
Svartpeppar har jag om jag använder tomat i rätten och i mer typ medelhavsmat.
I köttbullarna har jag givetvis kryddpeppar!! Om jag inte stuffar dem med feta då blir det svartpeppar. Svartpeppar använder jag oxså på sallad tillsammans med filngsalt (även utan dressing, gör stor skillnad!)
När jag jobbade på restaurang använde vi främst vitpeppar till det mesta på alla restauranger där jag jobbat. Ett restaurangknep är att ha en färdig blandning av salt och malen vitpeppar. Kan dock inte ge några exakta mått då jag ser på färgen när det är lagom. Tycker annars att en ordentlig pepparkvarn hör hemma i varje kök. Själv har jag 6 stycken varav en med lyse *asg*
 

Beror på vilken smak man vill ha!

Skrivet av  La mama
Jag tycker att det är väldigt stor skillnad på dem!
Jag använder vitpeppar huvudsakligen i "svensk" matlagning; till vanliga köttbullar, kåldolmar, vita såser, etc.
Medelhavsmat = svartpeppar i mitt kök!
 

Som du -

Skrivet av  Nienna
vitpeppar I maten och svartpeppar PÅ!

/Nienna
 

Beror på vad man lagar!

Skrivet av  Birgitta med Moa
Vit sås, potatismos och stuvningar = vitpeppar

Bordskrydda, pasta och \'medelhavsmat\' = svartpeppar
 

Cayennepeppar

Skrivet av  Tant Eva
använder jag mest. Har en standardkombination som jag oftast använder när jag steker: salt, cayenne o vitlökspulver.

Vitpeppar använder jag i vita såser och stuvade makaroner (och om jag nu skulle stuva nånting annat nån gång *s*). Svartpeppar använder jag i stort sett aldrig. Som bordskrydda har vi pepparmix och vitlökspeppar.
 

Artiklar från Familjeliv