Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Meze - libanesisk mat

Skrivet av Anna E, Viktor (010823) och Emma (030502)
Här är recepten på den meze jag lagade igår, supermums! Libanesisk mat verkar i huvudsak använda sig av citron, persilja och vitlök som kryddning. En himla god kombination!

Libanesisk mat

--------------------------------------------

Labneh – kryddad yoghurt

1 liter naturell yoghurt
1/2 tsk salt
1/2 tsk torkad mynta
1/2 tsk paprikapulver

Garnering:
Olivolja, gurkskivor och svarta oliver

Häll upp yoghurten i ett melittafilter och låt vasslan rinna av under minst ett par timmar, 2 melittor till 1 liter snabbar upp det hela. Blanda med salt, mynta och paprikapulver. Lägg upp i en skål, gör en grop i mitten och gör en sjö av olivolja. Garnera med gurkskiva och svart oliv.

Kommentar: Jag tog turkisk yoghurt (sådan där extra krämig och god som man kan hitta på hink). Pga tidsbrist hällde jag inte av vasslan, yoghurten blev därmed lösare, men klart god ändå. :)

---------------------------------------------------

Mhamara – kryddstark paprikarelish med krossade valnötter och granatäpplesirap

1 1/2 dl hela valnötter
1 dl ströbröd
1 tsk mörkrostat, finmalet arabiskt kaffe (skippade jag eftersom vi inte har kaffe hemma)
1 dl olivolja
3-4 msk sambal oelek
1 msk granatäpplesirap (jag ersatte med lönnsirap – inte samma smak men det funkade bra ändå. J)
2 msk tahina, sesampasta (hade inget sådant hemma, så det skippade jag)
1 tsk socker (hoppades över eftersom jag hade haft i lönnsirap)

Hacka valnötter och vlanda med övriga ingredienser. Låt stå kallt någon timme före servering. (Jag körde i mixer.)

------------------------------------------------

Hoummos – röra på kikärtor och sesampasta kryddat med spiskummin

2 1/2 dl torkade kikärtor (jag tog 1 burk färdiga som jag sköljde av)
1/2 tsk salt
1-2 msk citronsaft
3 vitlöksklyftor
4 msk tahina, sesampasta (skippade jag)
1 nypa spiskummin

Lägg kikärtorna i vatten i ca 7 timmar. Häll av vattnet och skölj kikärtorna och koka dem sedan i nytt vatten i ca 1 – 1 ½ timme tills de är mjuka. Kör kikärtorna i mixer med salt, citronsaft och pressad vitlök till en jämn smet. Blanda i tahina och smaka av med lite spiskummin.

Gör en liten sjö av olivolja och garnera med en myntakvist och en tomatklyfta.

Kommentar: Jag struntade som sagt i tahina och hade dessutom i en rejäl näve slätbladig persilja mot sluttampen av mixningen. Sedan körde jag tills persiljan var som gröna stänk i hoummosen.

--------------------------------------------------

Salata zeiton – olivsallad

500 g gröna oliver med pimento
1 lök
4 tomater
1/2 grön, 1/2 röd och 1/2 gul paprika
1 dl hackad bladpersilja
4 vitlöksklyftor
1 tsk spiskummin
1 tsk salt
1 tsk paprikapulver
1/2 dl citronsaft
1 1/2 msk olivolja

Skiva oliver, finhacka lök, tomater och paprika. Blanda med bladpersilja, pressad vitlök, kryddor, citronsaft och olivolja.

---------------------------------------------------

Tabbouli – finhackad bladpersilja med tomat, lök, borghol och citron

En liter hackad bladpersilja (ca 250 gram innan stjälkarna tagits bort)
3 tomater
1/2 gul lök
1 1/2 msk finkrossad borghol (bulgur)
1/2 tsk salt
2 tsk summak (smaksättare, ersätter ofta citron – jag skippade detta)
2 msk torkad mynta
1 tsk paprikapulver
2 msk citronsaft
1 1/4 msk olivolja

Hacka den välsköljda persiljan en gång. Om man hackar mer än en gång blir den alldeles för blöt. Övriga grönsaker hackas fint och allt blandas med borghol, kryddor, citronsaft och olivolja. Om du använder vanlig borghol som finns i affärerna så krossa den först i en mortel eller låt den ligga i blöt i 15 minuter innan du lägger den i salladen.

Kommentar: eftersom jag ville ha en mer mättande tabbouli så kokade jag 2 dl grov bulgur i 7 dl vatten i 12-15 minuter, hällde av vattnet och hällde på kryddor, citronsaft och olivolja så att det fick stå och dra åt sig smakerna medans det kallnade. Sedan hackade jag grönsakerna och persiljan (hade inte fullt så mycket persilja, men ändå en rejäl dos) och vände ner detta.

----------------------------------------------

Beirut Cafés kryddblandning
(samtliga kryddor är malda eller finstötta i mortel)

1 tsk kardemumma
2 tsk vitpeppar
8 tsk svartpeppar
2 tsk kanel
1 tsk muskot
2 tsk ingefära
4 tsk kryddnejlika

Blanda ihop och förvara i burk med lock, passar till allt möjligt.

Sambosek – piroger fyllda med nötfärs och lök

Pirogdeg (4-6 små piroger)

5 dl vetemjöl
2 tsk salt
1 tsk socker
1 tsk torrjäst
1 msk smör
1 ägg
1 msk matolja
1-2 dl vatten

Blanda vetemjöl, salt, socker och torrjäst i en bunke. Smält smör, häll nder i mjölblandningen och tillsätt ägg och olja. Arbeta degen för hand eller med degkrokar och tillsätt vatten tills degen blivit slät. Deka degen i två delar och lägg i varsin plastpåse och förslut. Låt jäsa i 15 minuter. Du kan förvara degen i kylen tills det är dags att göra pirogerna, ta då ut den 10-15 minuter innan du börjar tillagningen.

Fyll med köttfyllning.

Köttfyllning:
200 gram nötkött
2 stora gula lökar
1 msk smör
1 tsk salt
1/2 tsk Beirut Cafés kryddblandning
1/2 tsk paprikapulver
1 liter olja till fritering

Finhacka lök och bryn i smör tills den fått färg. Blanda ner köttfärsen och tillsätt kryddor och bryn. Låt fyllningen svalna.

Kavla ut degen tunt, ta ut cirklar som är 5-10 cm i diameter med ett glas eller en assiett. Klicka ut 1 msk fyllning på varje rundel och vik ihop till en halvmåne.

Hetta upp oljan i en kastrull till ca 180 grader. Testa om oljan är tillräckligt varm genom att fritera en brödbit. Den ska bli brun på en kort stund. Fritera i ca 4-5 minuter.

Det går också bra att baka dem i ugn. Pensla med ägg och grädda i 250 grader i 10 minuter.

Kommentar: Jag använde fyrkantiga smördegsplattor som jag köpt på Willys. De behövde inte kavlas ut, men pirogerna blev runda i formen istället för halvmåneformade. Det var gott i alla fall. De fick nog stå inne i ugnen några minuter extra.

Köfte

Jag gjorde fyllningen till pirogerna på 500 gram nötfärs + lök och kryddor, tog undan det som behövdes till pirogerna och hade i det resterande i 1 ägg, citronsaft från ½ citron, en redig mängd hackad persilja samt pressad vitlök. Detta formade jag till avlånga köttbullar och stekte.

----------------------------------------------

Halloumi – grillad getost kryddad med mynta och paprika

1 frp halloumi (ca 250 gram)

Garnering:
1/2 tsk mynta
1/2 tsk paprikapulver
1 msk olivolja

Skiva osten ca 1 cm tjocka skivor och grilla i grillpanna ca 5 minuter tills den fått fin färg. (Jag gjorde det i vanlig stekpanna.) Lägg upp på fat, krydda med mynta och paprikapulver och ringla över olivolja. Serveras medans den ännu är varm.

Svar på tråden: Meze - libanesisk mat

den grekiska...

Skrivet av  patricia v.17 + Emma-01
yougurten som man köper på hink är redan avrunnen!
kram

Åtminstone den som är

Skrivet av  Kristina & Gustav & lillebror
på hink i min butik är dock turkisk, men det är nog ingen större skillnad. Jag tycker den är himla god och prisvärd iallafall och dessutom kan man använda hinken i sandlådan:-) (Den behöver inte rinna av)

Den var lite lösare än den skulle vara...

Skrivet av  Anna E, Viktor (010823) och Emma (030502)
...jag kunde inte göra någon "sjö" i den, som det stod att man skulle göra i receptet. :) Inte för att det gjorde något, smaken var helt klart god!

Apropå libanesisk mat...

Skrivet av  Cat med K 0202 + bebis vecka 28
För ett tag sen var jag och min man på en restaurang i sundsvall, "med mat inspirerad från östra medelhavet tillagad på kolgrill". Jag vet inte om rätten vi åt var just libanesisk men den var i alla fall så himla god:
Rostade pitabrödstärningar underst
ovanpå dem låg det kycklingfilé i bitar, sen var det tomatsås och lite skirat smör ovanpå - det var SÅ gott! Det låter kanske lite konstigt men det var ljuvligt. jag tror att det var lite yoghurt med på ett hörn också, men jag minns inte riktigt. Allt var sen tillagat i kolgrillen!

Först åt vi hummus men jag tycker att den är för kärv när jag äter den ute, det är väl tahinin som gör det antar jag. Föredrar min egen som smakar mer vitlök och citron!

Det kanske var...

...nåt i stil med den shish kafta (grillade nötfärsspett med grillat pitabröd och tomatsås) som det står om i min receptbok.

Vad har du för bok? imt

Skrivet av  La mama

Mat för gudar

Boken heter alltså "Mat för Gudar" - Libanesisk matkultur från Beirut Café. Den är ganska dyr, men jag hittade den i en boklåda som hade 40% rabatt på samtliga böcker i butiken. Förlaget är Wahlström och Widstrand och redaktören för boken heter Donald Boström. ISBN 91-46-20341-9.
Den kostar 273:- på bokus.

Mmm

Skrivet av  La mama
Kom på när jag skrivit inlägget att det säkert var den!
Jag är också jättesugen på den, nästa bokrea kanske!
(Använder dina recept så länge)
Tack!

Tack!

Skrivet av  Tant Eva *+10,6 kg mål*
Vilka underbara recept. Nu skulle man bara ha några vänner att bjuda hem också *s*