Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bjudmat vid Öppet hus och slippa stå i köket?

Skrivet av Angelica
Hej!

Jag har lagt detta inlägg på "Helg och kalas" också, så ursäkta om det blir tjatigt ...Jag fyller 40 inom kort och tänkte bjuda hem ett 40-tal personer. Det blir nog för trångt om alla ska komma samtidigt, så jag funderar på Öppet hus, men det ska vara en vuxenfest.

Vad kan man bjuda på, så man som värdinna slipper stå i köket hela tiden? (Har ej råd att hyra hjälp och ingen annan att fråga heller.) Vad jag menar är tips på mat, som man inte måste springa och värma etc, när folk kommer vid olika tider. Vissa är ju på kaffet när andra inte börjat äta om ni fattar vad jag menar. Tacksam för råd.


/Angelica
Svar på tråden: Bjudmat vid Öppet hus och slippa stå i köket?

lite olika förslag

Skrivet av  mandelblomman
*buffe med kallskuret o sallad, ex tjälknöl, rostbiff, grillad kyckling och kanske några gratänger till.

*Pajbuffe, gör olia sorters pajer o servera med sallader.

*Grytor och soppor passar bra på hösten!
Ställ fram en ångande lök eller kantarellsoppa med ett gott bröd.
Eller en mustig vitlöks och saddransdoftande fisksoppa med aioli.
Eller en härlig gryta som puttrat lääänge och innehåller höstens grönsaker o massa rödvin.

Hoppas du kom på något!
 

Kan du strunta i kaffet?

Skrivet av  Lena_O
Att fixa kaffe och tevatten tar väldigt mycket tid att fylla på. Kan du hoppa över den biten, så har du mycket vunnet.
 

Lite spring

Skrivet av  ME med J&R
måste det nog bli, för även om du väljer mat som inte alls behöver värmas (typ kallskuret och potatissallad) så tål inte maten att stå framme så långa stunder att du kan fylla bordet och sen låta det stå hela dan. Men om du gör iordning några vackra fat med kallskuret av olika sorter, lite rädisor, paprika och exotiska frukter + serverar potatissallad till, då kommer du rätt rimligt undan i arbetsbelastning. Det smidigaste är att göra iordning några fat och bara byta ut ett som stått ett tag och blivit tilltufsat av gästerna mot ett nytt. När du ställer fram det sista fräscha fatet, då lägger du några minuter på att plocka ihop från de "begagnade" så du får ett nytt fräscht. Likaså med skålar med potatissallad.

Baguette kan du skära i förväg och förvara i påsar. Hellre flera små smörbyttor och ostar än ett par stora, smöret blir grötigt och osten ful när femton gäster varit på dem. Då känns det fräscht att ha nytt att byta med. Ostskalkar som blir över kan du riva och stoppa i frysen.

Gör också en rejäl laddning kaffe redan innan folket kommer. Låna ihop termosar så du har, och gärna en eller två vattenkokare till te också. Det är ett meck att stå och koka tevatten i kastrull under ett kalas.

När du gör kakfaten, tänk på samma sätt som köttfaten då, så håller det sig snyggare. Tårta på samma sätt - hellre flera små än en jättestor.


Du känner inte nån tonåring som kan tänkas vilja tjäna lite extra pengar på att gå och samla ihop disk, se till att kaffebryggaren står på och att det finns ost framme? De kan göra små mirakel även om man inte alltid tror det och det behöver kanske inte bli särskilt dyrt heller?

Lycka till!
 

När jag fyllde 30...

Skrivet av  jenski med Martin03 + bf 050202
i våras hade jag öppet hus. Vi bjöd på en kall buffé som gjorde succé. Ett hett tips om man inte vill stå och diska hela kvällen är att ha engångstallrikar och bestick. Besticken gjorde vi små trevliga paket av genom att rulla in dem i srvietter som vi ställde fram buntvis i glas på buffebordet. Glas och dryck ställde vi fram på långborden. Vi lånade termosar och 2 st perkulatorer(rekommenderas). Vi fyllde upp termosarna med kaffe och laddade perkulatorerna med vatten och kaffe. När vi märkte att kaffet i termosarna började sina startade vi bara perkulatorerna. Istället för vattenkaraffer köpte vi mineralvatten på flaska som vi ställde på borden. Beslutar man sig för att använda engångs får man inte glömma att ha en sopsäck till hands. Jag kan säga att jag är oändligt tacksam för att min sambo övertalade mig att använda engångsattiraljer. Jag hade dräpt mig om vi hade använt porslin. Jag lade krutet på maten istället. Vi hade 37 vuxna och 15 barn.
 

Tack så mycket

Skrivet av  Angelica
för era tips! Här finns en hel del att hämta; särskilt tipset med småbyttor för smör etc, så det inte blir ofräscht! Jag får återkomma med rapport hur det gick!

/Angelica