Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Behöver hjälp med beräkning

Skrivet av Agneta H
Ska om några månader ha en prästvigningsmottagning. Planerar att beställa Rostbiff-fat och Kalkon-fat. Till detta potatissallad och bröd och smör. Där jag ska beställa beräknar man 150 g kött per person och 200 g potatissallad.

Är detta mycket, lagom eller lite? Ska jag räkna att detta räcker per person eller ska jag beställa mer? Jag är så rädd att det inte ska räcka.

Om man har både rostbiff och kalkon. Beställer man då hälften av varje - jag menar om det kommer 60 personer, beställer jag då 30 personer rostbiff och 30 personer kalkon. Eller ska jag beställa mer?

Hur mycket väger en skiva rostbiff resp en skiva kalkon ungefär?

Jag har aldrig ordnat nåt större någon gång så här så jag är totalt okunnig om detta och därför tacksam för hjälp!
Svar på tråden: Behöver hjälp med beräkning

vi brukar om vi beställer....

Skrivet av  Maria med K
räkna ungefär så som du skriver men även lägga till lite extra som vi har i beredskap ifall det verkar gå åt som smör (har det i kylen så länge). Då kan man snabbt frysa extra-köttet om det inte går åt just då eller äta av sallad och kött några dagar senare.
Rekommenderar att ha lite grönsaker till det ger ögonfröjd, fibrer och vitaminer.

Ps. min vännina sa att om räknar 150 gram till kvinnor och små barn och ca 200 gram till tonåringar och män.
 

Tack!

Skrivet av  Agneta H
Det låter bra. Grönsaker och frukt får man till när man beställer.
 

Jag tror inte

Skrivet av  Nillskin
du behöver beställa mer i alla fall, är övertygad om att det kommer att räcka. Har jobbat/jobbar ännu ibland i kallskänken i butik o då beräknar vi 100 g kött per person när vi gör våra beställningar. Det blir då ca 2 skivor rostbiff och 3 skivor kalkonbröst.Så beställer du 150 g kommer du ju att få mer! Vi beräknar också 200 g p-sallad o det brukar folk säga att det blir över. (men jag är som du när det gäller till mig själv, vill alltid ha "lite för mycket" o då står man där med mat en vecka sen..)
Lycka till!
 

Tack...

Skrivet av  Agneta H
...för ett mycket informativt inlägg! Nu vet jag hur mycket jag ska beställa!
 

Artiklar från Familjeliv