Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dinkelmjöl istället för vetemjöl?

Skrivet av Lena
Har köpt siktat dinkelmjöl, kan jag ersätta allt vetemjöl i t.ex. pannkakor och bröd med det? Det verkar vara lika "fint" som vete, men har för mig att jag hört att bakegenskaperna förändras, det kan bli klibbigt med bara dinkel. STämmer det? Jag har bara använt dinkelfullkornsmjöl tidigare, och då har jag i lite grand och resten vanligt vete.
Svar på tråden: Dinkelmjöl istället för vetemjöl?

Ja

Skrivet av  A
Jag brukar använda dinkel i mina pannkakor. Nu brukar jag även ta i en liten dutt vetemjöl och något annat lite grövre mjöl men den stora mängden är dinkel. Smeten blir grövre men pannkakorna smakar bra.
 

Finbröd då?

Skrivet av  ME med J&R
Kan man baka "vetebullar" med dinkel? Jag har en påse och svärfar kom med en från Gotland i förra veckan - och givetvis frågar han MIG vad han ska göra med den. *tittar i taket* Jag har ju tyvärr ingen aning, och det har inte svärmor heller. För att inte tala om _svärfar_ - jag är imponerad att han ens visste att man ÄTER dinkel. ;)
 

tror jag säkert

Skrivet av  ebba68
Det är bara att prova. Det blir klibbigare deg så det kan kanske vara knepigt att göra snurror. Man kanske får prova andra bullvarianter. Smaken är väldigt bra.
 

Fråga!

Skrivet av  solblomman
Vad är skillnaden med dinkelmjöl mot vetemjöl? Var köper man det? Är det stor prisskillnad?
Ja det blev tre frågor =))
Mvh Petra
 

Det är...

Skrivet av  Lena
Dinkel är en gammal vetesort, den kallas också spelt. Den odlades på medeltiden och försvann nästan ett tag. Men nu odlar man den bl.a. på Gotland. Dinkel innehåller oerhört mycket mer näring än vanlig vete, och mer mineralämnen. Alltså bra mycket nyttigare, trots att det också är en vetesort. Den är ganska dyr eftersom den är svårare att skörda; min 2-kg-påse kostade 45 kr. Å andra sidan brukar jag ta oftast ersätta en del av mjölet, då går det inte åt så mycket men blir mycket nyttigare. Coop har ofta dinkelmjöl (står i vanliga mjölhyllan).

I vissa butiker finns även t.ex. flingor på dinkel, mannagryn etc. Man kan kolla lite på www.dinkel.se!
 

skillnad

Skrivet av  ebba68
Dinkel är en annan typ av vete. Till skillnad från vetemjölet finns näringsämnena i hela kornet, inte bara i grodd och skal. Så även det vita dinkelmjölet blir näringsrikt. Sen innehåller det en massa andra näringsämnen som inte finns i vete men jag kommer inte ihåg vad det var.

Mjölet är ganska dyrt, 30:- kg har jag betalat. Men om man räknar på vad den hembakade limpan, pizzan osv kostar jämfört med köpt färdig blir det inte så syrt. Finns att köpa på coop, hälsokostaffärer, NK mm. Det kommer mer och mer.
 

bakat

Skrivet av  ebba68
Jag har bakat med dinkel. Det blir en klibbigare deg som jäser väldigt bra. Brödet blir väldigt gott, tycker även man o barn :-). Jag har bara bytt ut vetemjöl mot dinkelmjöl.
 

Vad bra!

Skrivet av  Lena
Åh toppen, då blir det nyttigt bröd till familjen! Och ugnspannkakan ska också få bli nyttig :).
 

visst!

Skrivet av  ebba68
Jag kan rekommendera formbröd. Det är lite klibbigt att knåda och forma. Jag har bakat mycket scones också på fullkornsdinkel. Poppis på helgmornar :-).
 

förresten

Skrivet av  ebba68
Vart hittade du 2kg-påse för 45:-? Det var ju billigt mot mina påsar.
 

Artiklar från Familjeliv