Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur länge håller sig upptinade räkor..

Skrivet av snigelina
..utan skal? I kylskåp, alltså ;-)
Svar på tråden: Hur länge håller sig upptinade räkor..

Inte så länge

Skrivet av  ~JENN~
Vet en som åt sina ett dygn efter dom var färdigtinade och hon blev jätte sjuk, likväl hennes kompis som också ätit dom.
 

Ojdå!

Skrivet av  snigelina
Kanske var nåt annat fel på dem då? För det låter ju lite konstigt, men jag vågar inte riskera nåt.. Grejen är den att vi ska äta dem på tisdag, men jag skulle vilja frosta av frysen _idag_.. Kan steka upp dem iofs, då borde de ju hålla sig tills på tisdag!
 

Använd en kylbag...

Skrivet av  Anna E med Viktor -01 och Emma -03
...lägg massa frysta varor omkring dem och ut med bagen i kylan på balkongen. Då kommer de inte ha tinat...
 

Men det är bara räkorna kvar :-)

Skrivet av  snigelina
Så de är ganska ensamma ;-)

Nu fick jag lägga mig och vila ändå, så det får vänta till imorgon..
 

Svar

Skrivet av  Nillskin
Räkor blir bäst när de får tina i kylskåp och det är inga problem att lägga dem där idag och äta dem på tisdag!
På mitt arbete (Ica Supermarket) lägger vi räkor att tina i kylen ( tar ca två dygn) för att sen sätta en hållbarhet på tre dagar på det vi lägger ute i disken.
 

Skalade?

Skrivet av  snigelina
Gäller det skalade räkor, för räkorna med skal ska väl i regel klara sig längre? Blir ju lite orolig av ovanstående historia ;-)

Jobbar oxå på en ICA Supermarket, fast förmodligen inte samma som du för vi tinar inga räkor.. =)
 

Ja,

Skrivet av  Nillskin
Vi använder bara skalade räkor..skulle ta alldeles för lång tid att skala varje liten räka till alla tårtor o sånt vi gör.. =)
Att folk blir sjuka måste bero på att det var dåliga räkor från början helt enkelt. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv