Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Pastarecept

Skrivet av Louise i Korea
Hej!
Jag skulle viljat ta del av era favoritpastarecept. Dock får de inte innehålla mejeriprodukter (förutom ost och mjölk) för vi bor i Korea och tex cremfraich, matyoghurt eller liknande finns inte att få tag i här.
Tack!
Svar på tråden: Pastarecept

Favoriten just nu

Skrivet av  Icka
Penne alla Vodka
4 pers

4 vitlöksklyftor
1 hackad lök
2 msk smör eller olivolja
150 g parmaskinka
1 burk hela tomater, utan spad
1/2 dl vodka
1 dl grädde
1 tsk salt
svartpeppar och cayennepeppar efter smak (försiktigt med cayenne!)

Fräs lök och vitlök i smör eller olja tills det blir mjukt, men inte brunt. Strimla parmaskinkan och blanda med löken. Rör i tomaterna och vodkan och låt småkoka 10 minuter. Blanda i grädden och kryddorna och låt det puttra försiktigt ytterligare 5 minuter. Tillsätt lite spad från tomatburken om det blir torrt.
Blanda med kokt penne-pasta och servera direkt.
 

Vodka?

Skrivet av  Lena_O
Hur "smakar" vodka i en pastassås? Är det någon speciell smak?
 

Det undrade jag också!

Skrivet av  Icka
Och, tja, det blir starkt liksom. Men smakar inte sprit. Receptet är för övrigt en klassiker bland italienska pastasåser. Jag tycker det är urgott, älskar starka smaker och mycket salt...
 

Starkt?

Skrivet av  Lena_O
Alltså, jag tycker själv inte att vodkan i sig smakar starkt eller har någon direkt smak, eftersom vodka är relativt ren sprit.

Så det är därför jag är nyfiken varför det ska vara just vodka.

Har du testat annan sprit, eller testat med essens istället?
 

Ojdå... (uppsats...)

Skrivet av  Icka
Jadu... mina smaklökar säger nog mest att vodkan hjälper till att få det starkt, jag menar pepprigt, kryddigt, hett - starkt!

Vodka är ju, som du skriver, en ganska smaklös spritsort. Men samtidigt finns det ju en hetta i alkohol som jag tror är det som lyftar fram styrkan i smaken.

Det går säkert att laga sås på annan sprit, men då får man ju en smaksättning som man inte vill ha just här. Jag tror att det är just den smaklösa hettan man vill åt och det är därför man använder vodka.

Pröva, vet jag!
 

Absolut att jag ska testa

Skrivet av  Lena_O
Det var bara första gången jag hörde att man har "ren" sprit i maten. Själva alkoholen ångar ju bort, och den blir ju även rätt utspädd.

Men jag är helt klart nyfiken på att testa!

Blir det en favorit, så lär jag testa med mina "utan-recept-måltider" så får jag återkomma om jag lyckas hitta på något spännande.
 

Åh, en gammal favorit!

Skrivet av  Karin med Dante
En variant på den där pastan fanns på (numera avsomnade) La Casa Bianca på Rörstrandsgatan i slutet av 80-talet. Mkt hippt pastaställe på den tiden...

Där hette rätten "penne al mare russo" och var suverän! Just vodkan gjorde hela rätten. Ska genast spara ditt recept och provlaga, så får vi se om det blir som i gamla tider... *nostalgisk*
 

oj, det var längesen!

Skrivet av  La mama
Jag kommer ihåg att vi fick "penne a la Vodka" på ett badhotell vi bodde på en sommar i mitten på åttiotalet.
Jag hade inte riktigt smak för vodka på den tiden, så jag uppskattade det inte riktigt, men nu låter det riktigt gott! *s*
 

Artiklar från Familjeliv