Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Affektionskramp?

Skrivet av Kalle
Min dotter har haft så kallade "affektionskramper" sedan hon var spädbarn. När hon blir tillräkligt arg eller ledsen så går hon i "baklås" och slutar andas. Hon börjar igen efter att hon har svimmat av och kroppen lugnar ner sig. Det hela avtog när hon blev lite äldre, men för två år sedan så hände det plötsligt igen. Hon är nu sex år. I förra veckan så var det dags igen... Hon ramlade och slog sig på knät. Inte så värst hårt men hon säckade ihop och svimmade av. Läpparna blir bå och hon slutar andas i en fem-tio sekunder. Lååååånga sekunder kan jag lova. Finns det någon annan som har liknande erfarenheter?
Svar på tråden: Affektionskramp?

Affektkramp

Skrivet av  
Jag har en 4-årig son, som de misstänkt Affektkramp på.
Han slutar också andas när han blir "upprörd", men inte av samma anledningar som din dotter kanske. Jag kan (knack knack) styra det lite, vet att han inte klarar av blåst, vatten och "fler" människor åt gången så jag håller honom borta från det -värsta.
Han blir också blå och väldigt trött och somnar efter en "attack". Håller med om att det känns som timmar när han "försvinner", har tack och lov inte varit med om det på länge nu, men vet hur det känns.
Camilla
 

Artiklar från Familjeliv