Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Va på akuten med Ludvig

Skrivet av Krabi med Ludvig fv.33
Vi sa hela dan igår att ni kommer Ludvig bli sjuk. Han va blek och röd runt ögonen, typiskt..

Så när vi satte oss för att äta såg vi att han va blek och blå runt munnen och näsan. Självklart blev vi oroliga och ringde först till en närakut som vi har här. Tänkte att dom kunde sätta en satration på honom, så kunde vi utgå från vad den sa. Men dom ville inte ta imot oss. Så vi fick bege oss till Sachsska akuten istället.
Väl inne så satte dom en satration fick upp 98 (första siffran som dök upp) sen tog dom bort den igen. Helt menlöst tycker jag eftersom han dimper upp och ner massor. Jag sa det ocj försökte övertala sköterskan att hon skulle springa upp på 74 och låna en mätare som han kunde ha en stund, men det gick inte.. Ludvig hade indragningar och andades hårt, annars så tyckte jag inte tat han hade det jobbigare än vanligt. LÄkarn kom snabbt och han var fundersam hur vi skulle göra. Han lyssnade och det lät rent, tog sänkan och den va bra. Han sa att vi skulle vara beredda på att det kunde vara något på väg. Om han fortsätter att bli blå tillochfrån under dagen ska vi läggas in för observation. Hoppas att vi slipper!
Så nu sitter vi här, trötta, nervösa och oroliga.
Brukar era barn bli blå utan att sjunka i satration? Vet ni vad det beror på isånafall?

Läkarn trode att det kunde vara något nytt som tillkommit i hans övriga kroniska lungbesvär. Som tur var så är det våran lungläkare som hade bakjouren, så läkarn från akuten skulle prata med honom. JAh, det var allt från en oendligt trött och orolig Sofia
Svar på tråden: Va på akuten med Ludvig

Lita på dina observationer

Skrivet av  /HANNA
Hejsan!

Funderar lite på hur det var, även om Erik inte hade kroniska lungbesvär utan trånga övre luftvägar.

Jo, blå runt näsa och mun tolkade jag ALLTID som dålig syresättning. (runt 85%)

Däremot var Erik rejält blålila några gånger på händer och fötter utan att vara dåligt syresatt. Då berodde de på kraftig feberstegring som antagligen gjorde att extremiteterna blev så påverkade.

Mest av allt så brukade jag titta på allmäntillståndet, en tumregel var om Erik inte orkade stå, eller sitta ens korta stunder, utan bara kämpade med andningen, så var det dags att ta sig in till Akuten inom en timma. (Avtrubbade, självklart ska man in fortare än så)

Om han blev blå runt munnen så inhalerade jag ventolin/bricanyl och sen en snabb taxi till akuten.
(Här borde vi förstås ha ringt efter ambulans, men man blir så avtrubbad till slut)

Hm, även de små mätarna kan man använda uppemot en timma. Stå på dig mera nästa gång!

För övrigt ska de lita på dina observationer. Bara för att man inte uppvisar samma symtom när man kommit till akuten betyder det inte att han inte haft dem hemma.

Men problemet ligger ju lite grann i att det inte finns så mycket att göra. Akuten kan lösa akuta andningsproblem, men eftersom de var över så finns det inte så mycket mer att göra än att återvända hem.

Jo, bland det viktigaste Akuten gör är att kolla upp infektionsläget, för det är ju viktigt att antibiotika sätts in omgående för på våra barn.

Något att diskutera med er läkare är om ni borde ha en liten saturationsmätare hemma. (Stora, riktiga mätare verkar helt omöjliga att få hem. Tro mig, jag försökte verkligen en period) (Liten mätare var vi dock inte intresserade av för jag lärde mig att se hur bra syresatt Erik var genom att bara titta.)

Får ni en liten mätare måste ni också ha en handligsplan på vad ni ska göra vid vid olika saturations nivåer. Tex. inhalera, taxi till akut, ambulans, sätta in egen syrgas etc.

Mitt mest konkreta tips är att kontakta er läkare och informera honom om att Ludvig dippade lite grann i samband med insjuknande, så han blir medveten om era senaste problem.

ALVEDON (och ibland dessutom Brufen)var för övrigt superbra för oss. Så länge febern hölls nere så fungerade Eriks andning hyfsat. Så vi var jätte noga med att alltid ge febernedsättande.

Sköt om er!
/HANNA
 

Indragningar

Skrivet av  Hanna
Normala barn ska ju åka till akuten om de har indragningar, men det funkade inte som tumregel för oss eftersom Erik alltid hade indragningar.
/HANNA
 

Primärvård/Akutvård

Skrivet av  Hanna
VC och jourmottagningar är inte mycket att ha om man har andningsproblem. Möjligtvis kan de vara smidiga att använda om det är dags att kolla CRP.

Men för andningsproblem ska man åka till akuten. Tillgång till inhalationer, syrgas, sat-mätare, närhet till respirator och IVA är det man behöver om andningen trasslar.

Dock hade vi en period då vi bodde på vår Barnläkarmottagning. Men det var innan vi fick hem ailos och mest hade behov av att inhalera och tryggheten av läkarnärhet, inte för att Erik hade SÅ svåra andningsproblem.

/HANNA
PS. Oj vad mycket jag skriver. Har stort behov av att älta våra upplevelser just nu.
 

Oj vad jobbigt

Skrivet av  Thea
Stackars Ludvig att må dåligt, och vad jobbigt för er med all oro...

Har inga konkreta tips, men känner igen lite från när E blev sjuk i början på sommaren. Vi åkte in med honom på förmiddagen eftersom han varit tungandad på natten och behövt syrgas(vilket han inte behöver i vanliga fall). Lungorna lät ok och vi fick åka hem med instruktionen att inhalera. På natten fick vi åka in igen eftersom syrgasbehovet ökade markant, och E blev inlagd. Nu har vi satmätare och syrgas hemma så vi hade full koll på hans saturation, och då blir det lite lättare att hantera. Lättare i kontakten med sjukvården också när man kan säga hur mycket syrgas han behöver och vilken saturation han har utan.

Min erfarenhet är att man som förälder mycket väl märker när något är fel, och man ska stå på sig om man inte tycker att vårdpersonalen tar ens oro på tillräckligt stort allvar. Kan man klart och tydligt redogöra för hur barnet brukar vara och varför situationen är onormal brukar de oftast göra som man vill efter ett tag. Så om du känner att Ludvig behöver en längre satmätning - STÅ PÅ DIG! Ni ska inte behöva vänta tills han mår jättedåligt. Med hans sjukdomshistoria är det väl ett ganska rimligt krav. Jag har aldrig ångrat att jag tjatat för mycket på personalen - bara när jag gett efter för lätt.

Håller tummarna för att Ludvig blir bättre.
 

inhalera

Skrivet av  Eva
Vi har ett adrenalinpreparat hemma att ta till vid akuta andningsbesvär, det heter Micronefrine, Det är ett licenspreparat, men vi har aldrig haft bekymmer med att få det utskrivet. Det kan vi inhalera upp till varannan timme, och varannan timme med ventoline/bricanyl. Så vissa jobbiga dygn inhalerar vi varje timme, efter ett eller två dygn börjar vi sakta dra ner, och för att till slut återgå till det normala antalet inhalationer. Vi har både stationär och transportabel saturationsmätare, Rasmus är alltid uppkopplad på den nattetid, för att vi ska se hans syrgasbehov. Så stå på dig, det är Ludvigs rättigheter att få bra hjälpmedel.
 

Artiklar från Familjeliv