Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Andningsproblem (långt)

Skrivet av Nina
Jag har snabbläst alla tidigare inlägg om lungor och inser nu att vi kanske inte har det så illa men jag börjar bli ganska desperat ändå. Min son är 7 månader och har alltid låtit väldigt tät när han andas. När han var 2 månader blev han förkyld och fick ligga inne 2 veckor men var ändå långt ifrån bra när vi fick hem honom. Han var väldigt obstruktiv. Det tog nog 6 veckor innan han kunde andas utan indragningar. Sommaren har gått bra eftersom vi har undvikit att träffa folk inne(lite problem då och då men de klarade vi utan sjukhus) och har därför klarat oss från infektioner. För en månad sen var det dags igen. Denna gången var vi bara på sjukhuset i fem dagar men sen dess har han inte blivit bra. Vi ger honom pulmicort, salbutamol, pencillin, fluimucil och singulair men det hjälper inte, ungefär var femte dag blir han sämre igen. Det verkar som om hans luftrörsvägg är för mjuk och att den "faller in", blir lugorna då fulla med slem får han inte ut det ?! Vi har fått tid för undersökning av lungorna men det hela börjar kännas så hopplöst...
Svar på tråden: Andningsproblem (långt)

Förstår att det är jobbigt

Skrivet av  Krabi med Ludvig f.v33
det är alltid jobbigt när ens små älslingar är sjuka. Vad ska ni göra för undersökningar på lungorna?

Om du vill så får du väldigt gärna maila mig på [email protected] så kan vi prata mer.
För nu vaknar min lillaskrutt där nere...

Kram Sofia
 

Andningsproblem ÄR jobbiga

Skrivet av  Hanna
Det gäller att kämpa på så gott man kan. Ni verkar ha fått bra hjälp från sjukvården. Så mycket mer i medicinväg finns ju inte. Sen är det olika åtgärder för akuta andningsproblem som man kan ta till. Men för det allmäna trasslandet så är det bara att vänta, medicinera och hoppas att tiden ska göra läget bättre.

Hör gärna av er och berätta vad det är för lungundersökningar man tänker göra.

Nej, jag tror inte att mjuk luftstrupe gör att slemmet samlar sig. Uthostningar borde fungera trots allt. Hoppa, skutta, kör vagn på ojämt underlag är lite tips på hemmagjord andningsgymnastik för att få lite fart på slemmet.

Sköt om er!
/HANNA
 

Klart att...

Skrivet av  Thea
man blir desperat när ens barn har svårt att andas! Det är ju liksom lite viktigt att syresätta kroppen...

Jag kan ingenting om mjuka luftrörsväggar. Om andningsgymnastik hjälper din pojke att få loss slemmet (som Hanna tipsade om) kan jag även rekomendera prästens lilla kråka, rida ranka och imse vimse spindel där ni håller hans händer och gör rörelserna. Helst ska man inhalera något först (koksalt duger bra) så att slemmet mjukas upp. Så har vi gjort när min gosse har haft lunginflammation. Allt för att skaka loss slemmet så att han kan få upp det.
 

Artiklar från Familjeliv