Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

hostmaskin..

Skrivet av Eva
Jag lovade att återkomma angående hostmaskin, nu har vi provat hemma under en tid, och visst märks det skillnad. Det funkar så att apparaten ger ett visst luftflöde ner i lungorna, och drar sen upp lika mycket luft tillbaka, det är själva hostningen, alltså är det maskinen som hostar åt Rasmus, det låter knasigt, men det funkar faktiskt. Vi tycker att det är mindre slem än tidigare, men man måste nog prova ytterligare en tid för att se så effekten håller i sig. Men blir jag erbjuden att få hem en sån maskin på "heltid" så tackar jag inte nej!!!
Svar på tråden: hostmaskin..

VA skönt att det funkar!

Skrivet av  Krabi med Ludvig f.33
Låter spännande, så den hjälper till att få bort allt detta hopplösa slem?

Har ni en sån hemma?

Håller tummarna att effekten håller i sig!
 

Hej,

Skrivet av  Maja
det var roligt att höra att den fungerar!
Jag är lite nyfiken beträffande hostmaskinen. Vår dotter har en muskelsjukdom, just hon behöver inte en hostmaskin (inte än iallafall, har en c-pap för att hjälpa till med andningen) men andra barn med samma diagnos skulle verkligen behöva denna eftersom dom ej klarar att hosta själva.
Vad vi har hört så är den ej prövad i Sverige ännu, i Norge använder dom den tydligen ofta, men vi kan tydligen inte lära av andra..(lite ironsikt)
Får jag fråga vilket landsting du tillhör, och kanske vilken diagnos din kille har?
Om du vill får du gärna maila mig på [email protected]
eller svara här om du så vill
 

Maja

Skrivet av  Eva
I mars i år blev den godkänd som hjälpmedel här iSverige. Det finns ca 20 apparater som används, de flesta på avdelningar. Vi hade turen att få låna hem en maskin några veckor för att prova, och jag tycker den fungerar bra hitintills. Min son har en spastisk cp-skada även vissa funktioner, såsom blinkning, att svälja, att suga, hosta osv är borta. så vi slåss med detta slem dygnet runt, med inhalationer och andningsgymnastik med mera. Det skulle ta så mycket plats att beskriva allt, men det var lite i stora drag. Vi tillhör Sundsvalls sjukhus i Västernorrlands landsting, och det efter egen begäran, skulle ha tillhört Sollefteå sjukhus men valde att byta. Vi har en ventilator också på nätterna som ger honom hjälp med andetagen pga andningsuppehåll.
 

Tack Eva,

Skrivet av  Maja
för din informarion. Vi var på Ågrenska , Göteborg(familjevistelse)i maj i år och då hade dom tydligen fått in fyra stycken (i hela Sverige, trodde jag) och hade inte börjat att testa dem.
Det här låter ju mycket trevligare, det verkar ju som dom har kommit igång!
Tack ännu en gång för ditt svar och jag hoppas att det underlättar er vardag med hostmaskinen och att ni får behålla den så länge den behövs! Maja
 

Artiklar från Familjeliv