Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hjärnskada

Skrivet av Mamma till S
Finns någon här som har ett barn med hjärnmissbildning?
Svar på tråden: Hjärnskada

Ja...

Skrivet av  T:s mamma
min dotter (13 månader) har en hjärnskada, som det verkar är det större delen av vänster hjärnhalva samt delar av höger som saknas.
 

Min 9-åriga dotter...

Skrivet av  Mamma till S
saknar stor del av högra hjärnhalvan, vänster är intakt. De kallar det migrationsstörning, har ni fått något annat namn på missbildningen? Det är så jobbigt att inte ha ett riktigt namn på det som man kan hänvisa till betr skola, f-kassa mm. Min dotter klarar sig relativt bra, hon går, springer, men har svårare att använda hand och arm. Hon har också språksvårigheter, beteendestörningar och epilepsi. Hon har en besvärlig form av epilepsi eftersom inga kramper syns, men aktivitet pågår hela tiden. Vi försöker få till rätt medicinering.
 

Tyvärr vet...

Skrivet av  T:s mamma
vi inte alls mycket, vi har inget namn och vet inte varför det uppstått. Läkarna tror att hon, av oklar anledning, fått en syrebrist under graviditeten och att hjärnvävnaden "lösts upp". Det känns rätt jobbigt att inte veta vad det beror på, främst med tanke på om man ska tordas skaffa fler barn...
Vad menar de med migrationsstörning?

Min lilla tjej har problem att använda båda armarna och händerna, men vänster arm/hand funkar lite bättre än höger. På benen märker vi ingen större skillnad men det kan kanske vara svårt att avgöra eftersom hon varken kryper eller går ännu. Hon jollrar inte så nån språkstörning gissar jag att vi kan vänta oss. Hon lever dessutom rätt mycket i sin egen lilla värld. Vi söker hela tiden svar på hur det kommer bli, kommer hon överhuvudtaget kunna prata, gå osv men det finns ju som bekant inga exakta svar - på gott och ont...
Är så nyfiken på hur din tjej utvecklats. Hur var det för henne när hon var i ett-års åldern (om du kommer ihåg)?
 

Migrationsstörning

Skrivet av  Mamma till S
betyder att cellerna "vandrade" fel under bildandet av hjärnan. Cellerna i min flickas högra hjärnhalva är heller inte fullt utvecklade, vilket innebär att hjärnvindlingarna som täcker hjärnbarken inte ser ut som de bör. Jag försöker att läsa på så mycket som möjligt om hjärnan, och fråga alla läkare vi träffar, men det är ju inte alltid så lätt att förstå det medicinska språket. Vet inte om jag uppfattat allting korrekt. Eftersom din flicka har skadan på båda hjärnhalvorna så är det ju ganska logiskt att båda kroppshalvorna påverkas. Vår neurolog tror dock att dotterns högra hjärnhalva inte används för motoriken, men trots detta så kan hon ju ändock använda sin vänstra sida hjälpligt. Hjärnan har ju en fantastisk förmåga att låta andra delar ta över funktioner.

Min flicka gick redan som ett-åring men det efter mycket träning och envishet. Jag kunde inte acceptera att hon inte var "normal" så jag tränade henne envist så att hon skulle lära sig det som andra barn kunde - helst lite tidigare! Nu börjar jag acceptera att hon inte är som andra och att hon omöjligt kan klara av saker som andra barn kan. Handen och armen däremot började hon inte använda förrän i 2 års ålder, och då endast till t.ex att dra dockvagn och endast när vi påminde henne om den.

Visst försöker man hela tiden söka svar på sina frågor, trots att man vet att inga svar finns! Men man kanske kan få lite nytt hopp och lite extra styrka genom att höra hur andra barn klarar sig.
 

Hej!

Skrivet av  anita
Jag har inte det men ville bara fråga om ni såg dokumentären om hon som hade en pyttehjärna men levde helt normalt ändå? Det var väl en del forskning där också. Kommer tyvärr inte ihåg vilken kanal jag såg det på.
 

Mycket intressant

Skrivet av  Mamma till S
Var det nyligen du såg programmet, det kanske går i repris?
 

Jag såg det...

Skrivet av  T:s mamma
(om vi nu menar samma)... Det handlade om en brittisk kvinna som hade brist på hjärnvävnad, rätt mycket också om jag kommer ihåg rätt. Hon levde fullt normalt, hade hydrocephalus (vattenskalle) men var shuntad - det enda synbara var att hon hade problem med balanssinnet och närminnet. I USA gjordes en speciell mätning/röntgen eller vad det nu varsom visade att hon hade mer hjärnvävnad än vad tidigare undersökningar visade, hon hade till ytan t o m mer vävnad än sin man. Lite vimsigt från mig :)

Jag kommer inte ihåg när programmet gick (men det var nog för ca 4 månader sen, kanske mer). Jag tror det gick på 5:an, programmet hette "Extraordinary People".
 

Artiklar från Familjeliv