Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Plexusskada.

Skrivet av Hästmamman.
Har en två och ett halvåring som fick en plexusskada i samband med födseln hon vägde 5.7 kilo.Idag kan hon röra armen men inte gjöra helt utåtrotation.Har inte opererats någon gång.Men kanske i framtiden.Någon annan med pleuxusskadat barn?
Svar på tråden: Plexusskada.

jag också

Skrivet av  smulan
Hej hästmamman!

Jag har en dotter på ett och tre kvarts år. Hon vägde 5040 g vid födseln och fick en plexusskada på höger arm. Vi opererade den i november och hon har fått tillbaka nästan hela utåtrotationen (som var noll innan).

 

Hej smulan.

Skrivet av  hästmamman
Kan din dotter även lyfta upp armen helt efte operationen.Min dotter är ju inte op. och kan inte lyfta upp armen helt utan hjälp.
 

Hej

Skrivet av  smulan
Nej, hon har aldrig kunnat lyfta armen helt utan hjälp. Det är sämre nu efter op men det kommer att bli bättre bara hon kan träna rätt muskler. Däremot kan de inte säga hur högt hon kommer att kunna lyfta till slut. Alla andra funktioner är redan mycket bättre (op i nov) så vi har gott hopp även till att lyfta armen.
 

vad är plexusskada?

Skrivet av  Tess
Kännermig dum som inte vet det, men man lär ju sig bara genom att fråga....
 

nervskada

Skrivet av  smulan
Hej Tess

Det är en skada på en eller alla av de 5 nerver som går från ryggmärgen via axeln ner till armen. 200 barn per år föds med plexusskaror i Sverige. Av dem har 75 % fått tillbaka full rörlighet efter ca 2 månader medan 25 % har fått mer permanenta skador.
 

Vad är anledningen till..

Skrivet av  Allmänt intresserad
att sådana skador kan uppstå vid födelsen, vet du det? Läser just nu om sakrokranialterapi där man bl a jobbar med problem som uppstått vid födelsen - det är därför jag undrar. Har inte kommit så långt så jag vet inte riktigt vad det handlar om ännu..
 

Hej.

Skrivet av  hästmamman
I mitt fall var det förståss att hon var så stor vägde ju 5.7 kilo.Fött ett barn tidigare som vägde 4,44 kilo.Hon var helt enkelt för stor och skulle tagits med kejsarsnitt om läkaren gjort en bättre bedömning.
 

Tilläggl

Skrivet av  hästmamman
Axeln satt inklämd och hon var helt förlamad i armen när hon var nyfödd.
 

oki

Skrivet av  tess
tack så mycket
 

en till plexusskada...

Skrivet av  Oscars mamma
Hejsan,
Har också en kille med plexusskada, han har blivit opererad 2 gånger. Vi har en artikel på plexusföreningens hemsida där ni kan läsa mer om Oscar
http://www.plexusforeningen.org/
Jag berättar gärna mer om Oscar och hans operationer för alla intresserade, vi tycker de har varit lyckade med tanke på det utgångsläget han hade.
Mitt e-mail är [email protected]
Hjärtliga hälsningar Monica
 

Vad kul.

Skrivet av  Hästmamman
Vad roligt att så många svarade.Lycka till allihopa.