Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Barn med 1 stycken njure?

Skrivet av Linda m ängeln Melvin+lillebror bf 28/6
Någon som har erfarenhet av detta?
Är gravid i vecka 28 och liten i magen har tydligen bara 1 stycken njure...
Svar på tråden: Barn med 1 stycken njure?

Vår pojke

Skrivet av  Ellison m. Gustav, Noel och bf 13/4
som ska födas på tisdag 13/4 har bara en njure. Det upptäcktes på rutinul i v.16, och vi fick rådet att göra fvp pga av att det kunde indikera kromosomfel. Vi fick ett sk snabbtest och svar på de värsta trisomierna på ett par dagar och senare ett fullständigt svar. Allt var bra med honom. På höger sida såg man en cysta och visste inte om det fanns njurfunktion eller ej.
Vi har varit på UltraGyn på Danderyd för fyra riktade ul under graviditeten, det sista i v.35. Då såg man att det som funnits på höger sida hade försvunnit av sig själv. Det finns ingen njurartär på den sidan, men en liten rest som läkaren kallade njurkapsel. På vänster sida finns en fullt funktionell njure.
Det han sade till oss var: Ni har en fullt normal bebis som bara har en njure.
Som jag har förstått det går det utmärkt att leva med bara en njure.
Nu är jag i v.39 och vi ska in för igångsättning nästa vecka. Naturligtvis är detta ett orosmoment, men det ska nog gå bra!
Jag har varit inne på Melvins sida, och jag kan inte i ord beskriva för dig hur ont det gör mig att se vad ni har gått igenom. Jag hoppas verkligen att allt ska gå bra den här gången och att läkarna har dig under ordentlig koll! Jag finns mest på Ankomst 04sidan här på fN, jag kommer att skriva och rapportera när bebisen föds nästa vecka! Lycka till med allt!!!!! Kram /E
 

Hej Linda!

Skrivet av  Guffan
Våran dotter är också född med bara en fungerande njure..Hon lever och frodas och mår alldeles utmärkt..:)
 

javisst!

Skrivet av  Annika
Min dotter är snart 22 år och har alltid mått utmärkt trots att hon endast har en fungerande njure.
Det enda som läkarna sagt om framtiden är att om hon blir gravid någon gång kan hon behöva gå på tätare läkarkontroller pga att blodtrycket kan bli lite högt.
 

Artiklar från Familjeliv