Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Personlig assistent åt sitt eget barn

Skrivet av Sofia & Ludvig f.v33
Ska jag söka om att få bli. Jag ska till Ludvigs läkare nu på onsdag och undrar om det är någon som har tips om vad som bör stå i intyget. Att han är i behov av en pers. assisten är ju klart, men nåt annat som är bra att tänka på?

Övriga tips, hur har det fungerat fölr er, vad får man för lön? Handikappomsorgen säger att jag borde söka för 8 timmar per dag, blir det heltid då?

Massa frågor, hoppas ni orkar svara..=)
Kram
Svar på tråden: Personlig assistent åt sitt eget barn

Hej Sofia!

Skrivet av  Hanna m. Erik
Jag har tänkt många tankar på er, och undrat hur ni har det.

Har nog en del svar på dina frågor.
Om jag får din adress kan vi ta det så småningom via mail. Just nu har jag lite ont om tid.
Har STOR erfarenhet av att bråka med myndigheter kring assistenter för barn med andningsproblem.

Men mest av undrar jag hur det går för dig och Ludvig. Orkar du berätta vad det blev för diagnos?

Kontakta LSS-handläggaren i din kommun omgående. De kan och ska hjälpa dig med din ansökan till kommunen. Ofta är det bra med en personlig träff så att de inte bara behöver ta beslut utifrån ett anonymt intyg.

Är ert hjälpbehov större än 20 timmar per vecka så kan LSS-handläggaren hjälpa er med ansökan till FK om en sådan är aktuell.

Lycka till!
/HANNA
 

Hej Hanna! =)

Skrivet av  Sofia & Ludvig f.v33
Härligt att höra ifrån dig igen!

Hur mår ni? HUr går det för prinsen?
HUr går det för dig? Jobbar du nu?

Vi har faktiskt inte fått någon diagnos på Ludvig ännu. Men glädjande är att alla hemskheter dom trott visat sig inte stämma.

Men han har det fortfarande lika jobbigt, och vi kämpar vidare. JAg åkte på ett rejält bakslag för egen del så där för har jag inte varit här på sista tiden. Men nu börjar jag hitta tillbaka till nån form (ny form) utav vardag. Men jag kan berätta mer när vi mailar sen.

Här kommer min adress: [email protected]

Krama om dig själv och Erik det varmaste du kan!

Kram
 

Kolla in www.assistassia.se

Skrivet av  Annax
Tydligen ett företag som kan hjälpa en. Lycka till!
 

www.assistansia.se ska det vara!

Skrivet av  Annax
.
 

Självklart!!

Skrivet av  Milla
Naturligtvis har du rätt att få be om att få bli din sons egen personliga assistent. Ingen känner honom bättre än du som är hans mamma. Detta uttalar jag eftersom min egen mamma är personlig assistent åt mina småbröder, de har också särskilda behov.Och det är då vårdbidrag hon erhåller som "lön" förutsatt att hon inte har ett till jobb \'vid sidan om\'. Diskutera det här med läkaren och försäkringskassan. Lycka till!!
 

Artiklar från Familjeliv