Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Athena!

Skrivet av Lotta
Hej igen! Sonen är opererad på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Var är din dotter opererad? Att hon tryckte en stomipåse mot magen är rätt intressant, med tanke på att problemen började efter nerläggningen av stomin. Vår son trivdes bra med sin stomi, mådde väldigt bra hela perioden, men vi ville gärna att han skulle slippa den i framtiden. Vi har köpt importal för att ge dagligen enligt sjukhuset, men jag har gett varannan dag annars blir det bara diarre. Bra ide att ge vid behov - vår son har reagerat väldigt snabbt på importalet (som ska vara samma sak som lactulos) så det kanske räcker. Det låter så skönt att dottern säger till själv när hon känner att det kör ihop sig, då behöver ni inte vara så på er vakt. Hoppas ni slipper fler sjukhusbesök (och maginfluensor!) och att dottern får vara frisk framöver. Min son sover just nu i sin egen säng, han fyller ett snart men har hittills sovit hos mig eftersom vi väcker honom hela tiden på nätterna och han lättast somnar om där. Lugnt och skönt!

Svar på tråden: Athena!

Hej Lotta!

Skrivet av  Athena
Vår dotter opererades i Uppsala. På den tiden väntade man med stominedläggningen tills barnet hade blivit lite större, eftersom det var lättare att operera då bäckenet blivit lite större (om jag uppfattade det rätt).
Idag har operationsmetoderna utvecklats och det verkar som en del barn helt slipper stomin.
Personalen på sjukhuset informerade oss om att barn uppfattar stomin som en kroppsdel och därför kan "sörja" den när den tas bort. Det var nog så det var för vår flicka.
Det måste vara jätte-jobbigt att t o m behöva väcka barnet under natten. Men det finns hopp! Även om det är jätte-jobbigt när ni är mitt uppe i det, så kommer det förhoppningsvis snart att vända!
 

Hej igen!

Skrivet av  Lotta
Tack för ditt svar! Det är så skönt att höra hur det varit för någon mer med samma problem, det blir liksom lättare (och det verkar inte finnas så många). Vi har det mycket lättare nu, Emil har sedan någon vecka börjat sova flera timmar sammanhängande och i egen säng och det har fungerat bra utan att jag bytt på honom varje eller varannan timme. Vår son känner faktiskt fortfarande på magen där stomin satt, som om han undrar lite. Han brukade dra i påsen och nu drar han istället i sin stackars mage, det kanske hänger ihop med att han trodde det var en kroppsdel, han också.

Ha det så bra!

Lotta
 

Artiklar från Familjeliv