Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sammanväxt vagina

Skrivet av Milla & Tyra
Hej! Jag visste inte riktigt var den här inlägget passade in så jag hoppas det här är rätt ställe. Jag känner mig så chockad för vi har precis upptäckt att vår lilla dotter på åtta månader har ingen mynning in till sin slida. Jag haraldrig skött om ett litet flickbebis utan är uppvuxen med bröder, så jag antog att urinmynningen var slidan för hon var så liten. Sen ombads jag också av BB att inte rota för mycket därnere utan bara tvätta försiktigt meed vatten och låta henne vara. BB kontrollerade aldrig om hennes könsorgan var som det skulle vara. Även doktorn på hennes rutinkontroller missade det, och likaså hennes barnmorska. Så nu har hon hunnit bli åtta månader och vi känner oss verkligen försummade. Hon ska träffa doktorn nästa vecka, och jag skulle vilja ha lite gehör om det här innan jag pratar med läkaren. För jag tycker att det här får bara inte hända, att de gör ett sånt megamiss!! Nu är jag rätt nervös för jag vet inte om det enbart så att vaginan är ihopväxt, i värsta fall saknar hon också livmoder och hela apparaturen därnere. Sådant här ska eg. åtgärdas 24 timmar efter födseln, hon är nu åtta månader .. Könner mig så lessen och bara gråter, är det en dotter jag har eller en son? Jag skulle vilja veta om det finns fler som upplevt nåt liknande
Svar på tråden: Sammanväxt vagina

En stor kram!

Skrivet av  Nahna m. Eddie 03 + bf 3/2
Jag hoppas att det här ordnar sig för er, tyvär har jag ingen riktig erfarenhet av detta, men av andra missbildningar, eftersom min son är född med analatresi, dvs utan analöppning, och en massa annat. Jag vet att hos flickor med den varianten så brukar ändtarmen vara ihopväxt med slidan, men allt annat brukar finnas, så jag hoppas det är så i detta fallet också. Jag tycker kanske du borde kontakta hsan (hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd) och kolla om du kan anmäla detta. Det är ju så att läkaren innan man åker hem från bb ska kontrollera allt, inkl. könsorganen, så detta är en stor miss.
 

Tack så mycket!

Skrivet av  Milla & Tyra
Jo att analöppningen är ihopväxt är jag bekant med för det hade min styvbror som nyfödd.Men aldrighar jag hört om att slidöppningen skulle vara ihopväxt. Tack för tipset om HSAN för det här får ju bara inte hända. Kramisar från oss
 

vår dotters

Skrivet av  Nilla
Vår dotters vagina var sammanväxt, doktorn sa att den skulle öppna sig av sig själv när hon började röra sig mer krypa och så. Men det dröjer ju längre. Jag tror det tog runt fyra år för den att öppna sig helt. Hon hade inga större problem men när den höll på att öppna sig vilket skedde sucksesivt gjorde det ont.

Hälsningar Nilla
 

Om jag inte minns fel

Skrivet av  Lisen med Alice och Oscar
så var mynningen till vår dotters slida också ihopväxt i början men att den öppnade sig efter ett antal månader. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog men jag minns att jag reagerade över att jag helt plötsligt kunde se slid öppningen.
Hoppas att det inte är något fel på din dotter.
 

Artiklar från Familjeliv