Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Reflux på njuren

Skrivet av LindaMarie 4 barn
Finns det någon som har ett barn som har reflux på njuren/njurarna? Vore skönt att prata med ngn annan med samma problem.
Svar på tråden: Reflux på njuren

min son har/hade...

Skrivet av  sebbes mamma
jag har en son med nersatt njurfunktion och som dessutom haft reflux, med andra ord urinen gick/går bakåt mot njurarna när han kissade... jag har förstått att detta problem med reflux är ganska vanigt men att de flesta inte läcker bakåt så mycket som ända till njurarna, som sebbe gjorde. han har ätit medicin (trimetoprim) för att undvika infektioner som det blir lätt vid detta problem sedan han var 3 månader. i mars blev han defluxopererad, dvs de gick in via snoppen och urinledaren och la in en lösning som ska förhindra urinen från att gå bakåt, dagen efter OP såg det fint ut på röntgen och på måndag ska vi röntga igen för att se om han är helt fri från sin reflux eller hur det ser ut...
 

En till här

Skrivet av  Nahna m. Eddie 03 + bf 3/2
Eddie har behandlats med deflux också, men bara på en sida eftersom han bara har en njure... Vi ska tillbaka på MUCG för att kolla så det funkade, han äter antibiotika nu.
 

Lycka till

Skrivet av  LindaMarie 4 barn
Hoppas att allt går bra på er läkarkontrollen i dag!

Hur gamal är din son nu?
Min dotter är 10 månader och fick sin första njurbäckeninflammation när hon var 7 mån. Innan märktes inget alls. Nu käkar hon Trimetoprim och ska göra det i ca 7 mån till. Hennnes reflux är grad 3 så jag hoppas verkligen att det växer bort. (Hon har haft vikt minskning men det berodde mest på att hon mådde så dåligt att Furadanatin, som vi har slutat med nu.) Dessutom har hon svårigheter med att tömma blåsan ordentligt men vi skall till en urolog i höst.
Tycker att det känns himla trist att ge sitt barn pencillin var enda dag. Och dessutom oroar jag mig för att hon skall få någon ny njurbäckeninflammation. Efter som vi knappt märkte att hon hade det förra gången så undrar man ju om man skulle märka det nu.





 

gick bra...(mycket text blev det här nu) =)

Skrivet av  sebbes mamma
sebastian är ett år o en månad nu, våran stora lilla kille som vi brukar säga (han är ca 75 cm o väger 7,3 kg)

det gick ganska bra på kontrollen, förutom att det är svårt att sätta kateter på sebbe, han var helt hysterisk innan det var klart, nästa gång ska jag be att han får lugnande före!

det såg bra ut på röntgen, ingen reflux på höger sida men en liten på vänster har inte fått något riktigt resultat än men kan tro kanske grad 2-3 nu, han läckte tillbaka ända upp till njurarna på bägge sidorna förut så det är ju en klar förbättring iaf :D

sebastian har gjort en undersökning i uppsala pga att han inte har någon stråle när han kissar, de trodde han tömde blåsan dåligt men det visade sig att han snarare har en liten blåsa och att det därför inte blir en stråle.... han har gått upp dåligt i vikt men det beror antagligen på hans dåliga njurar.... visst är det jobbigt att ge medicin hela tiden, jag har alltid haft svårt för mediciner av olika slag men för honom är det ju viktigt att han får i sig så han slipper bli sjuk igen. han fick sin urinvägsifektion när han var 2,5 månader, då hade han även samma infektion i blodet och var ganska allvarligt sjuk, hade hög feber men var hur pigg o glad som helst, var bara tur att vi åkte in med honom. hade vi inte gjort det hade det gått illa så nu är vi noga att kolla upp honom varje gång han får feber, så det inte är en urinvägsifektion på gång, jobbigt men det är ett måste.....
 

min dotter..

Skrivet av  Anneli
..opererades som 4 åring för just detta.Idag är hon 11& hennes sjuka njure tar 35% av reningen nu.Hon åt antibiotika i 6 månader efter operationen har ätit till&från sedan dess. Hon går på kontroller en gång om året& mår faktiskt helt ok. Det enda är att hon har lättare att få njurbäckeninflammationer dvs urinvägsinfektionen stannar inte i urinblåsa utan går direkt upp i njurbäckenet& att hon måste dricka ordentligt m vätska under varma dagar för att inte få ont.Håller tummarna för era barn..
 

Lika så här.

Skrivet av  E
Har en son på snart 6 med reflux grad 4 på sin transplanterad njure. RIKas 6 ggr dagligen
 

Artiklar från Familjeliv