Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Någon här som har erf. av Perthes?

Skrivet av Ullet
För några år sedan fick lillebror diagnosen snuva i höften/Perthes, o nu börjar det vara återkommande, bara ngn vecka mellan hans haltningar o jag förstår att vi måste nog in o röntga honom, för så här kan vi ju inte ha det. *ler* Skulle vilja komma i kontakt med andra som har erf. av Perthes då jag sökt o sökt info men hittat mkt lite om det. Har också skrivit inne på flerhandikapp, vet inte riktigt vart detta ska läggas.
Svar på tråden: Någon här som har erf. av Perthes?

min sons perthes

Skrivet av  3-barnsmor
http://perthes.info.se/ Längre ner på sidan kan du anmäla dig.

Vi är några som träffades här. så vi startade en maillista. Just nu är vi ca 36 st där, både gamlingar och föräldrar.

Han har nu haft perthes i snart 5 år. Besvären började faktiskt i aug för 5 år sen. Då sa vi "växtvärk.

Dom flesta på vår maillista är nog opererade. Det brukar ju vara så att dom som är "värst" drabbade, är dom som går med.
 

Jag har gått med,

Skrivet av  Ullet
ska skriva ett mail strax men vi har varit bortresta ett tag sedan jag skrev sist. *ler*
 

oj då ;-)

Skrivet av  tonårsmor
Får väl säga att jag inte hänger med, alla ggr. Jag är ju funktionshindrad jag oxå. För många trafikolyckor:-(-.

Tur vi är 2 som tar hand om folk som vill in. Det tycks vara många norrut.
 

Nu hänger jag inte riktigt med..*ler*

Skrivet av  Ullet-förvirrad
Vaddå 2 som tar hand om som vill in? Jag förstår inte. *S*

Många med EDS norrut, ja, tror det är en gen från Finland som gör det, EDS är rätt vanligt i Finland. (som jag förstått det)

Förklara gärna vad du menar för jag fattar inte riktigt hur det hänger ihop. *ler brett*
 

EDS?

Skrivet av  3-barnsmor
Nu är jag både 3barnsmor och tonårsmamman.

Men vad är EDS? Skrev vi inte om Perthes?

Det drabbar ca 8 barn av 100 000 i Norden och England. i Färöarna är det 29 barn, medans den svarta befolkningen i sydafrika drabbar bara 0,5 barn. Usa och Kanada har 5-6 barn.

En stor skillnad mellan Sydafrika och Färöarna, vilket _kanske_ kan bero på att alla halta barn i Sydafrika inte kommer till läkare.

I Finland finns det en förening för perthes, men det tycks inte hända så mycket där. Men dom tycks haft några träffar.
 

Jovisst var det så. *ler*

Skrivet av  Ullet
Men jag förstod det mer som om hon menade min info eller nåt annat, jag fattade nämligen ingenting så därför skrev jag så där.
 

Artiklar från Familjeliv