Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hypermobilitet.

Skrivet av Conny
Hej alla...
Är det någon som har erfarenheter med "överrörlighet"? Här hemma har vi en tvååring som är lika böjlig som en piprensare....
När han var cirka ett år var han till Barnhabiliteringen, där det konstaterades att han var hypermobil. Det har inte blivit bättre med året, snarare tvärtom. Vi ska ta kontakt med Barnhab igen, men vill veta lite mer innan denna gången...
Svar på tråden: Hypermobilitet.

jag har en till

Skrivet av  E
Jag har en 6 åring som också är överrörlig. Hade kontakt sjukgymnastiken ,fick träningsprogram som främst gick ut på balansövningar direkt på golv mm. Annars kan man generellt säga av en överrörlig person måste träna!!! så han får muskler som kan kompensera de uttöjda ledbanden som orsakar överrörligheten. Men träning är jobbigt för dessa då de ofta har dålig motorik. Vi har satsat på mycket bad, han skall börja golfa annars är det mycket lek, klättra upp i kojan mmmm
 

Min dotter

Skrivet av  Monika m Tilde
HAr Ehlers Danlos syndrom och har hypermobila leder. Gummi gumma, kan man säja. Började utredas vid 5 mån och strax efter 1års dagen fick vi diagnos. Det är väldigt ovanligt att diagnos ställs på barn, det är en genetisk åkomma och finns i släkten annars hade vi nog inte fått diagnos än... Hon är 2 år nu.
Kolla på socialstyrelsens hemsida, www.sos.se och sök på diagnosen så kan du läsa mer och se om det passar på din kille.
Om du vill kan du maila mig också, jag är själv hypermobil, äldsta sonen, dottern, maken, svägerskan, mamma, morfar.... behöver jag rrabbla fler;) Det är ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat, och eftersom jag är sjuksköterska och jobbar med ortopedi så försöker jag pumpa mina läkarvänner på info, försöker finna svar på frågor och så...

[email protected] når du mig på om du vill.
 

Jag har liksom Tilde här ovanför EDS

Skrivet av  Ullet
o är hypermobil o har varit det hela mitt liv. MIna pojkar är lindrigt påverkade om ens, men kvinnorna i släkten är mer eller mindre besvärspåverkade o jag minns hur det var när man var barn. SKriv gärna ett mail till mig [email protected] så kan jag berätta mer om hur hypermobiliteten har påverkat mig o min uppväxt eller annat som rör sjukdomen. Allt gott!
 

hej

Skrivet av  lilarina
ja jag har en son på 4 år som är överrörlig(undrar om det är det du menar)min son har eds,,min son har fått special skor genpm ortopeden med dom går han stadigare,gör bra.kan din son gå?
kram lilarina
 

Artiklar från Familjeliv