Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömnstörning

Skrivet av Susanne
Hej!
Har en son på 1½ år som har en kromosomskada.
Sedan mer än 6 månader tillbaka så medicinerar vi honom för hans sömnsvårigheter.
Utan medicin vaknar han 10-20 gånger per natt och blir jättearg på kvällarna då vi tar i honom eftersom han förstår att det sovdags. Han är jättetrött och blir jättegrinig på kvällarna, men kan ändå inte komma till ro utan medicin. På nätterna gråter han av trötthet då han vaknar för han vill själv bara somna om, men klarar det inte själv. De senaste veckorna har han flera nätter i stort gråtit sig genom nätterna trots medicin och ingen av oss får sova.

Med medicin (Theralen) vaknar han minst 3-4 gånger per natt, men har som sagt de senaste veckorna gråtit sig genom flera nätter. Vi har även testat Mallorol, som inte funkade överhuvudtaget. Tack och lov kanske jag ska säga då den ska tas ur bruk och egentligen inte får skrivas ut för sömnstörningar.

Är den någon annan som har barn med såna sömnsvårigheter? Hur har ni löst det? Finns det någon annan medicin vi kan prova. Varken vår son eller vi mår bra av den här ryckiga sömnen!

Hoppas någon har lite erfarenheter att dela med sig av!
Svar på tråden: Sömnstörning

Vår son....

Skrivet av  Marie m Felix-02 o Melica-04
Hej!

Jag har en son på 2 år och 2 mån.... han sov under sitt första år 45min- 1 tim i stöten :-) vi fick från att han var 1år Theralen vilken han sov bra på (vaknade ca 2 ggr/natt). Precis innan han vart två så fick han två öron inflammationer efter varandra så jag tog med honom till en öron-näsa-hals doktor och hon frågade om han sov, snarkade, långdragna förkylningar, åt med munnen öppen osv det mesta stämde på honom... jag berättade då att han fick theralen för att sova och hon sa då -Jag tycker att vi ska operera bort hans polyp! 2 veckor senare fick vi tid till operation och dagen innan operation ska man inte ge Theralen och sedan dess har vi inte gjort det.... första och andra natten vaknade han ett par gånger men nu vaknar han max 2 ggr/natt och det kan man ju stå ut med.... Så mitt tips är att söka upp en doktor som kan undersöka om polypen är stor det kan ju vara den som stör...

Lycka till!

min mail adress [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv