Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

AGS

Skrivet av M
Jag har en dotter på 2½ år där misstanke om adrenogenitalt syndrom funnis.Har ökad behåring på axlar,rygg, armar och ben. Även lite könsbehåring.Hormonprover har tagits och det visar ingen ökning av hormoner.Har en psykomotorisk utvecklingsförsening.Befinner sig vid 2½ års ålder på en 10 mån nivå. Finns det någon som känner igen sig? Har ingen diagnos.
Svar på tråden: AGS

Brist på hormoner?

Skrivet av  Pernilla B
Hej! Vår dotter har inte AGS men hon är född med defekt hypofys och har därför hormonbrist. Hon får bla. cortison 3 gg/dag. Det vet jag att även AGS-barn får eftersom deras binjurebark är ur funktion. Du säger att de inte sett tecken på ökad hormonproduktion. Men har hon kanske istället hormonbrist? Vissa tydliga tecken på hormonbrist visade Tove redan vid födseln: Mörk hudton, hes röst, mycket kroppsbehåring på armar och axlar bl.a, lågt blodtryck och lågt blodsocker. Detta är symtom på cortisonbrist framför allt. Om din dotter har AGS borde hon också ha cortisonbrist, fråga din läkare.
Symtom på cortisonbrist i Toves fall är ökad gnällighet, minskad aptit, svårt att komma till ro och sova, allmänt illamående och småkräks. Tove brukar också få lite feber, 38-38,5 grader mot normalt 37-37,5. Av vuxna har jag hört att de känner sig rastlösa, vill vara ifred men kan ändå inte komma till ro och sova, plus muskelvärk. Tove tillförs även sköldkörtelhormon (för ämnesomsättningen) och tilväxthormon dagligen. Symtom på brist av sköldkörtelhormon: hård avföring och förstoppning, abnormt trött och hängig, frusen, orkeslös och allmänt ur form, ingen aptit men går ändå upp i vikt onormalt mycket. För tillväxthormon är symtomen framför allt lågt blodsocker, men blodsockeranfall och till och med medvetslöshet som yttersta symtom. Tillväxthormonet påverkar tillväxten av både skelett och muskler plus att det är positivt för det allmäna välbefinnadet.
Detta är kanske inte mycket hjälp för dig men jag gjorde i alla fall ett försök. Tove är 1,5 år idag.
 

Artiklar från Familjeliv