Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Färga soffklädsel...

Skrivet av Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Vi har en tresits- & en tvåsitssoffa i den smidiga färgen vit.
Funkar halvbra med två småbarn så vi tänkte köpa ny klädsel...fast då hade IKEA slutat med den soffan & även klädseln då så där gick vi bet.
Tänkte färga den då istället...det är bomull och det kan tvättas i maskin & allt. Problemet är att vår maskin inte sväljer allt och vi vill ju inte riskera att det blir olika nyanser(tänkte färga det djuprött) på de olika överdragen.
Hur gör man nu då???
Finns det någonstans man kan lämna in klädseln tro & få den färgad???
Mycket tacksam för hjälp!
Svar på tråden: Färga soffklädsel...

Du känner ingen med

Skrivet av  Sanna & bäse v 36 imorgon!
tillgång till tvättstuga där det finns matt-tvätt maskin? De är ju ofta ganska stora.
Vi har men vi bor på Västkusten så det är en bit ;)
Annars kunde jag fixat det åt dig *ler*
Inga andra råd tyvärr!
kram o lycka till
 

Nä tyvärr...

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Dom brukar ju vara stora annars...
Kanske får ta en tripp till västkusten då *s*
 

Vi färgade

Skrivet av  Ellen med Luna
klädseln till vår Nikkala (också vit). Resultatet blev helt okej. Det blev lite flammigt på några ställen, men det syns inte så mycket. Se till att tvätta klädseln en gång innan du färgar bara och räkna med att det kanske inte blir helt hundra, men oftast kan man ju dölja lite flammigt med kuddar eller dylikt. Tänk bara på att sömmarna kanske inte färgas och det kanske kan vara bra att välja en färg som inte sticker ut så mycket (för annars kommer sömmarna lysa). Vi färgade vår grå.

Lite kortfattat och svamligt kanske, men det är inte lätt med ett sprattlande barn i famnen! ;-)

/Ellen
 

Tack

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Ja...problemet kvarstår ju tyvärr då jag fortfarande inte vet vart jag ska färga den.
Fick ni plats med klädseln i er vanliga maskin?
 

Vi färgade i

Skrivet av  Ellen med Luna
tvättstugan *host, harkel* Men det var "vanliga" maskiner i den så det var inga större "tvättstugemaskiner". Vi körde "ryggklädseln" i en maskin och sittdynorna och kudöverdragen i en.
 

Fast annars har jag

Skrivet av  Nilla
hört en del säga att vitt är det bästa, kan ju blekas om det blir för svåra fläckar. Själva köpte vi en väldigt ljus soffa, med tyg som inte kan tvättas i maskin, smart va!... Jag dyker på fläckar direkt med potatismjöl, brukar funka rätt bra. Blir det nödvändigt med tvätt tänker jag chansa med maskintvätt iallfall + att vi har tänkt köpa ett extra överdrag till den.
 

Usch nej...

Skrivet av  Annika m Rebecka 020820 & Lukas 040104
Det är huuur mkt fläckar som helst!
Vi gör inget annat än att tvätta!!
Allt syns ju...
 

Nja

Skrivet av  Helén
Är tyget av syntet så blir det BH-effekt om du bleker det, dvs du bleker bort den vita färgen och kvar blir den klassiska BH-gråa tonen.
 

Artiklar från Familjeliv