Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fläckar från tvätt maskinen

Skrivet av Molle
Har även skrivit detta inne på Barnkläder.

Snälla hjälp mig!
Min vit tvätt blir förstörd. När jag tvättar vita/ljusa plagg. blir det mörka fläckar inne i tyget. Ibland syns det väldigt tydligt och ibland om man håller upp tex tröjan mot ljuset.
Varför blir det så och vad kan jag göra åt det?
Dessa fläckarne kan jag inte få bort sedan, har provat "allt" men de sitter som berget =(

Har rensat "filtret" och torkat ur runt om kring där inne där filtret skjuts in.
Svar på tråden: Fläckar från tvätt maskinen

Vet ej men har samma problem!

Skrivet av  Ji
Jätteirriterande, och maskinen är dessutom ganska ny. *morrr*
 

Några saker att kolla upp!

Skrivet av  Icka
Antingen kan det bero på att du har tvättmedelsrester kvar - maskinen sköljer dåligt.
Eller så kan du ha använt för lite tvättmedel och fått sk tvättloppor på vittvätten.
Rengör maskinen med citronsyra, kör ett 90 graders-program. Kör sen ett nytt 90-program med lite tvättmedel men utan kläder.
Prova sedan att tvätta kläderna som vanligt.
En tredje anledning kan vara att ni har någon slags metall i vattnet som gör att tvätten inte blir ren.
Hoppas det löser sig!
 

Vad i hela världen är "tvättloppor"??imt

Skrivet av  Mia
*
 

Det bara kallas så!

Skrivet av  Icka
Naturligtvis inga loppor, kallas även tvättlöss... Citerar från konsumentverkets sida:
"Om man tar för lite tvättmedel finns det en risk att normalt smutsad tvätt inte blir ren. I värsta fall kan man få så kallade tvättlöss (små gråbruna noppor) och plaggen måste tvättas om. "
 

fast det är inte så

Skrivet av  Molle
jag menar. det är mer som, tänk dig om man skulle hälla bläck på en trlja. Typ såna fläckar fast väldigt svaga. Men dom syns ju och plagget är förstört.
 

Mina fläckar ser ut som Molles,

Skrivet av  Ji
som urtvättade små bläckstrecksfläckar ungefär (gråsvart bläck), eller som pyttiga rostfläckar.

(Japp, jag har två varianter, vilket gör mig ännu mer förbryllad. Och, som sagt, en tvättmaskin som bara har något år på nacken.)

*suck*
 

"rostfläckar"

Skrivet av  Molle
Det du säger ser ut som rostfläckar, kan det inte vara det då?
Det är lätt att man har något i fickan (eller en BH-båge) glider ur trumman sedan ligger den ju där och rostar och det kan bli rostfläckar på kläderna. Är det på det viset spelar det ingen roll hur gammal maskinen är.
Försök kolla om där finns något som kan ha rostat i maskinen.

Men dessa andra fläckarna vete sjutton hur man ska göra =(
 

Samma här!

Skrivet av  Ango
Jag har märkt att det blir så speciellt på ryggen på mina tröjor. Jag tror att det beror på mousse eller annat i blött hår. Det "kryper" in i tyget när det blir blött verkar det som.
Det har blivit så här oavsett tvättmedel, sköljmedel och tvättmaskin (och tvättprogram).
Tyvärr verkar det inte att gå att få bort alls!

Kramisar
 

Jag vet inte heller

Skrivet av  Q
hur fläckarna uppstår. Ett tips som inte känns så aktuellt just nu är att hänga kläderna i solen. Solen har blekt ett och annat barnplagg med morotsfläckar mm...
 

Har du

Skrivet av  Marie
kollat i tätringen innanför luckan? Dra med fingret där, eller kolla (så gott det går,vrid o bänd lite försiktigt i skrymslen o vrår ...) runt trumman. Gör en tut av torky och fös in där. Kanske du som jag får en massa gegga med dig tillbaka? Jag gjorde detta efter en tvätt en gång. Jag fick en chock. Vad mycket skit det satt där! Och man kan ju verkligen undra vart allt kommer ifrån. Nåja, jag torkade rent så gott det gick med svamp, torky, rengöringsmedel o dyl. Sen köpte jag citronsyra o körde 90 grader. Sen blev det klart bättre.
 

Ja faktiskt

Skrivet av  Molle
det gör jag med jämna mellanrum nu mer =)
Hade toppmatad innan och hade då inte den tätringen men upptäckte smutsen där i av en slump för någon månad sen. *öööörk*
 

Tror samma som Ango...

Skrivet av  AJ
...att det kan vara fläckar från tex hårmousse, deo eller liknande. Kanske kan det vara parfymen i olika produkter! Vet inte riktigt vad man ska göra åt det mer än att försöka skydda kläderna från sådana produkter, se till att deon har torkat ordentligt innan man tar på sig en tröja osv.
 

Artiklar från Familjeliv