Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tvätten luktar illa

Skrivet av Moa
Min tvätt luktar illa.

Den luktar ungefär som permanentvätska (i alla fall som den luktade på åttitalet när jag permanentade mig)om kläderna när jag har tvättat.

Har kört maskinen flera gånger med en påse citronsyra på 95 grader, men det luktar i alla fall illa. Jag har också rengjort filtret. Jag använder oparfymerat tvättmedel, så det känns en tydlig lukt av de blöta kläderna. De luktar dock inte illa när de torkat. Vad skall jag göra??
Svar på tråden: Tvätten luktar illa

Jag skulle gissa på att

Skrivet av  TP
det är det oparfymerade tvättmedlet som orsakar lukten.

Jag har köpt sköljmedel som är i stort sett luktfritt - och det luktar konstigt om tvätten när den är blöt, men ingen konstig lukt när den torkat.
 

Det konstiga är att..

Skrivet av  Moa
Det konstiga är att vi alltid har använt samma tvättmedel, men först nu har tvätten börjat lukta konstigt. Men kanske att tvättmedelstillverkaren har ändrat i "receptet" på tvättmedlet. Hmmm.. Tack för svaret.
 

Rengör maskinen!

Skrivet av  Fejjan
Man skall några ggr per år rengöra sin tvättmaskin och köra den på 90 grader utan tvätt.
Rengör maskinen inuti med trasa i alla små kanter, det fastnar gamla tvättedels rester och fukt där.
Har du nyligen tvättat en dunjacka? Det kan vara från det våta dunet som det luktar. Om inte så kör en 90 tvätt och se hur det blir.