Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rena avlopp!

Skrivet av Sofia*
Vi har haft problem med våra avlopp sedan vi flyttade in i den här lägenheten. Huset är från sekelskiftet och avloppet i köket lika gammalt. När det luktar för mycket har jag brukat hälla ner lite klorin. Inte så miljövänligt men det har i alla fall tagit den värsta lukten. Så nu senast fanns inte klorin i butiken, så jag tog något som verkade likvärdigt; biologisk avloppsrens. Och kan ni tänka er, hela avloppet glänser!!! MAn kan se ner i det, där är metall! Där har bara varit så svart att jag alltid trott att det bara var ett hål. Så nu kör jag biologiskt! Och inte en sekund har det luktat illa! Jiiipppiii!!!
Svar på tråden: Rena avlopp!

Klorin

Skrivet av  Q
kanske tillfälligt tar bort dålig lukt men inte orsaken till det om det fastnat nåt i röret tex.

Då är ju propplösare eller Kaustiksoda bäst. Inte heller så miljövänligt kanske...

Undrar vad det var i din "biologiska avloppsrens" som gjorde så rent...
 

Biologiskt avloppsrens

Skrivet av  Katarina m. Leon
..är ett levande material av enzymer och microorganismer som "äter" upp skiten i avloppet... Man måste då och då tillföra fler för att hinnan som bildas ska fungera som bäst :) Helt naturligt, miljövänligt och, i mitt tycke, helt suveränt!
 

Köpte det idag

Skrivet av  Alinea
och det som jag tyckte var så skönt var att det inte hade en massa varningstexter. Det var lätt och smidigt att använda så nu återstår bara att se om det fungerar! ;-)
 

Inte kaustiksoda..

Skrivet av  Sofia*
..enligt vår fastighetsskötare rensar det bra i rören med skapar ofta problem längre ut i ledningarna så det vill de inte att vi använder. Klorinet är ju bakteriedödande så om det fungerar beror ju på vad som är orsaken, flödet är det inget större fel på. Men nnu behöver jag inte oroa mig för nu har jag hittat rätt!
 

Dessutom

Skrivet av  Lottiz
fräter det nått hemskt ifall nått går fel och man måste dit och rensa som fastighetsskötare. Har tyvärr fått sönderfrätta händer flera ggr pga kaustiksoda så det är inget jag råder alls... Skulle nästan kunna tro att det var jag som varit hos dig och sagt det för jag HATAR kaustiksoda :)
 

Artiklar från Familjeliv