Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

folsyra

Skrivet av nyfiken
Hej!
Jag tittade in här för första gången. Jag har ingen erfarenhet av baby blues men kom att tänka på sambandet mellan depression/nedstämdhet och folsyra när jag läste här. Så det jag undrar är om någon av er som skriver här har ätit folsyra under graviditeten och även efter förlossningen? Jag har själv en folsyrabrist som när jag inte äter tillskott av folacin ger mig depressionskänslor trots att jag egentligen inte mår dåligt. Folsyra är ju extra viktigt för kvinnor och rekommenderas ju till gravida vilket fick mig att undra om det för vissa som lider av baby blues kanske finns ett samband? Jag kan vara helt fel ute, men tycker ändå att det är intressant att höra, då det tidigare inte forskats så mycket på området och läkarna har inte så mycket kunskap inom ämnet som de kanske borde ha. Det man vet är att folsyra är svårt att ta upp genom kosten då det finns i råvaror vi inte äter så mycket av, och att många som är deprimerade har just folsyrabrist utan att det upptäcks.
Svar på tråden: folsyra

tveksamt

Skrivet av  fiffelin
Jag äter just nu folacin sedan ett par månader pga att jag tidigare fött ett barn med ryggmärgsbråck och vi försöker nu bli gravida igen. Tyvärr har jag denna höst varit mycket deprimerad, trots intaget av folacin. Hypotetiskt kan det ju vara så att jag hade varit ännu mer deprimerad om jag inte hade ätit folacin, men jag tror inte det. Frågan är om enbart bristen på folsyra skulle göra en kvinna deprimerad. Jag tror nog att det finns andra orsaker bakom också.
 

Artiklar från Familjeliv