Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

*ledsen*

Skrivet av hushållerskan
Jag o min sambo har två barn, 02 o 04, världens finaste förstås och jag älskar dem över allt annat. Har inte haft svårt för att knyta an till dem men däremot har jag väldigt svårt för att hitta några positva känslor för sambon. Alltid irritation bara. Det mesta han gör irriterar mig. Nästan dagligen har vi små gräl och det handlar nästa uteslutande om hushållsarbere och barnens skötsel. Jag ska sköta ALLT själv, han kan hjälpa till på direkta order, men så vill inte jag ha det. Jag vill att han ska kunna se behoven och ta egna initiativ och fixa det som behövs göras. Han kan inte se att en blöja behövs bytas utan jag måste tala om det för honom, inte heller ser han att en diskmaskin behöver plockas i, osv, osv... Säg inte att jag ska strunta i att göra nåt för han har mycket högre smärttröskel än mig, han kan plöja sig fram genom skiten, det bekommer honom inte medans jag mår jättedåligt av ett skitigt hem.

Min egentliga fråga, kan detta bottenläge ha nåt att göra med att vi har fått två barn tätt och det i sig är slitsamt och gjort att vi hamnat långt ifrån varandra. Finns det nåt hopp för oss? Just nu känns det som mission impossible.

Jag vill inte bli en splittrad familj, jag vill att vi ska kunna leva tillsammans.

Svar på tråden: *ledsen*

Känner igen mig!

Skrivet av  Bebismamman
Tyvärr har jag inget råd att ge dig för jag/vi har inte kommit någonstans i praktiken med de här bitarna. Mannen håller med om att vi ska dela lika på hemarbetet men tar inte tag i det i praktiken, jag får alltid hålla koll och säga till. Han utför det jag säger till om men tar liksom inget AKTIVT ansvar. Det HAR blivit bättre men är inte bra än.
Jag har försökt med allt: pratat, skällt, gråtit, hotat med skiljsmässa osv men det går inte så länge likafördelningen är MITT projekt. Jag tror att det viktigaste är att mannen själv VILL vara jämlik och själv VILL ta sin del av hushållsarbetet.
Min erfarenhet är dock att de flesta män hellre låter hela familjen gå i kras än att "tar tag i dammsugaren"...
Kanske är familjerådgivning en idé, fungerar inte i vårt fall dock då min man anser att familjerådgivning bara är dyrt och bluff...
 

Glömde!

Skrivet av  Bebismamman
Mitt tips: skaffa städhjälp!
Det ska vi göra. Jag ser hellre att vi får lägga ut de pengarna än att vår son ska bli skiljsmässobarn!
Skaffa städhjälp, det kan rädda er familj, din man kommer nog aldrig att ändra sig.
 

Känner också igen

Skrivet av  M
Hej, känner så väl igen det där. Hos oss har det blivit bättre men m jämna mellanrum är vi tillbaka i samma sits där maken visst gör en del arbete men man själv måste hålla i trådarna. Har själv en mammadepression vilket gör att det blir för mycket ibland. Städhjälp skulle nog vara väldigt bra, tyvärr finns inte pengar över till det nu men kanske om ngra år o då man har två barn o jobbar. Skulle vara väldigt skönt. Mitt enda tips är att försöka prata när man inte är så irriterad o kanske tom göra upp listor på precis vad var o en skall göra. Inte så kul men för oss blev det iallafall bättre med en tydlig fördelning av vem som ansvarar för vad o hur ofta. Min man är just nu pappaledig o jag jobbar, han har blivit bra på att få dagen m lillan att funka men resten är till stor del jag som gör, undrar varför det är så lätt att hamna här.
 

Hej!

Skrivet av  fd hustomte
Känner också igen mig. I mitt fall gick det så långt att jag var beredd att lämna allt. Fick tunnelseende och kände endast glädje när jag började planera mitt "eget" boende. Nu var det som tur var folk i min omgivning som fick mig att backa och kontakta familjerådgivningen. Sambon var helt emot. Men han insåg till sist att han fick välja mellan att följa med eller att vi skulle separera. Jag ställde ultimatum.

När vi väl var där fick vi hjälp med att få fungerande rutiner med arbetsfördelningen hemma och sambon var med på noterna. Vilket jag på egen hand inte tidigare hade lyckats med. Trots att jag tjatat mig blå.

Han tycket sen att det var bra att vi gick dit.

Kommunens familjerådgivning kostar inte mycket 150:- för 1.5 timme tar de i Huddinge.

Jag tycker verkligen ni ska prova med det.

Lycka till!