Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ta hand om er!

Skrivet av Deppiga mamman
Hej, vill bara säga till alla gravida som mår dåligt att ni skall tänka på er själva litet. Hade inget val m min första, alla runt om mådde dåligt o behövde stöttas o sedan rasade världen samman runt mig samtidigt som vi fick barn. Fick aldrig tänka på mig själv under graviditeten eller efter, skulle direkt efter hemkomsten från BB ställa upp o hjälpa alla runt mig som råkat illa ut m både praktiskt o psykologiskt stöd. Gick tredje dagen efter förlossningen in i en depression, hade sådan ångest att jag bara ville dö o enorma skuldkänslor men grät i hemlighet, inte ens maken förstod. Fortsatte ta hand om alla andra, sov inte, rasade i vikt, kände mig helt paralyserad samtidigt som jag sprang runt på alla aktiviteter jag kunde hitta för att slippa vara hemma o tankarna malde i expressfart i skallen. Nu har det gått 1,5 år o med bra psykologhjälp (har prövat tre st innan jag hittade rätt) och tiden har det börjat vända. Kommer nog inte att ha full arbetsförmåga på åtminstone ett halvår till men jobbar litet som ett sätt att hitta litet normal vardag o bryta den onda cirkeln. Jobbigt att ta sig iväg men går jag hemma mår jag inte bättre. Fler barn känns långt bort, även pga en jobbig förlossning i sig men någon gång när jag mår bra igen kan vi nog våga igen. Ta hand om er om ni mår dåligt, det kan ta åratal att komma ur depressionen o alla krafter behövs när barnet kommit. Kram.
Svar på tråden: Ta hand om er!
Inga svar finns