Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Har varit på BVC...

Skrivet av maria m. anna f. v.23+2
och vägt och mätt Anna idag. Min lilltös väger nu 9570 gram och är 79,8 cm lång. Inte illa va, när man tänker på födelsevikten, 621 gram!
Ha det så bra i sommarhettan...
Svar på tråden: Har varit på BVC...

Kanon!

Skrivet av  Pia_69
Verkligen jättebra :)

Jacob är kring 80 och väger ca 10-11, men har var ju riktigt stor när föddes, hela 1114gr ;)
 

wow, vilken...

Skrivet av  maria m. anna f. v.23+2
stor kille, hoppas ni har haft det bra i sommar...)
Kram
 

Vilken duktig tjej..

Skrivet av  Asta m Oscar 10, Hilda 8,Tindra 2 &Tim
Min Tindra föddes i vecka 28+1 och vägde 954g. På 2 års kontrollen vägde hon 9130g och var 81,5cm lång. Liten och nätt är hon fortfarande, men full av liv och babblar på för fulla muggar. :-)

Har även en liten Tim som blev 2 månader i förrgår. Han väger nu 2300g. Han är född v.29+6 och vägde då 920 g.

Kramar
 

Härligt...

Skrivet av  maria m. anna f. v.23+2
när det går åt rätt håll, eller hur?
Kram
 

f.v 23+6

Skrivet av  Marie med Elina
Hej,
Blev lite nyfiken då jag såg födelsevecka/ dag... Härligt att höra att dom blir större :-) Själv fick jag en dotter för 6 veckor sedan, född 23+6. Hon vägde 583 gram och var 29 cm "lång". Vi kämpar på neo och hon har just besegrat sin andra sepsis. Hon behövde bara respirator i ca 2 dygn och har sedan klarat sig med CPAP och syrgas. Vore kul att hör lite hur din lilla Anna klarade den första tiden, hur länge hon behövde CPAP och syrgas, hur hon klarade maten, när ni fick åka hem mm. Kul om du har lust att svara!
 

Hej Marie! (långt)

Skrivet av  maria m. anna f. v.23+2
Jag ska börja med att gratulera till er lilla dotter.
Anna låg i resp först i 3 v. sen fick hon CPAP, men klarade den bara ett dygn, så tillbaka i resp ytterligare 2 v. Men då gick det bra. CPAP:en hade hon tills hon var 11 veckor, då fick hon syrgasgrimma och den togs bort helt när hon var 14 v och 2 dagar, efter urträning ett par dagar. När vi blev utskrivna fick vi med oss syrgas hem och grimma "utifallatt" och även en saturationsmätare, men den behövdes aldrig. Däremot fick vi ett apne´larm som vi använde hemma i ca 6 månader.
Jag pumpade mjölk åt Anna i tre månader sen fick hon emfalac, hon klarade aldrig av att amma, för hon orkade inte suga. Där är det väldigt viktigt att du gör som du vill, känn dig inte tvingad att amma om du inte vill/orkar/kan, mat får hon i alla fall.
När Anna var 13 v fick vi åka "hem" till vårt sjukhus, och utskriven helt blev hon när hon var 17 v och 2 dagar, men då hade vi haft permis och även sovit hemma flera nätter.
Om det är något mer du undrar över, så säg bara till, jag tycker det är roligt att hjälpa andra som varit/är i min situation. Mer om Anna kan du även läsa på hennes hemsida: www.babyfriends.nu/LillAnna
Många kramar från oss!
 

Tack för ditt svar!

Skrivet av  Marie med Elina
Jag vet att man inte ska jämför barn, men det känns skönt att höra din berättelse. Det är ont om så "extrema" prematurer på neo, och när man ser dryga enkilos-bebisarna födda i v 27 etc som ofta klarar sig så fantastiskt bra så känns det lite tungt. Man inser att dom där extra veckorna i magen har betytt mycket... Men som sagt, förhållandevis går det bra för oss också, det kommer bara att ta lite längre tid. Hon väger 800 gram idag.
Fortsatt lycka till!
 

Jag vet...

Skrivet av  maria m. anna f. v.23+2
för jag minns när Anna låg på neo och det kom in fullgågna barn som "bara" skulle sola, vilka enorma barn jag tyckte dom var, helt groteskt stora...
Ett litet tips till dig, om du inte tar illa upp, skriv upp vad som händer vecka för vecka med Elina, ex
2v+2d=cpap borttagning
för man glömmer fortare än man tror.
Kram
 

Hej Marie

Skrivet av  Pr m T o V, f v24
Jag tyckte precis som du att när det kom in barn som var över v 30 eller fullgångna med andra "fel" så var de som stora klumpar bredvid våra pluttisar (Tindra och Vidar födda i v 24+0, 675 resp 670 g och 31 cm. Det jag tyckte hjälpte mig var att läsa på tacktavlor etc på avdelningen där man såg barn som varit i deras storlek och sedan såg kort på dem ett år efteråt och de såg STORA ut!!! När våra var på neo i början kändes som de alltid skulle väga max 1 kg... bra tips nån annan hade med att skriva upp allt som händer, bra att gå tillbaka till sedan + kul för barnen att läsa när de blir större!!! Tindra och Vidar väger nu ca 6,7 kg och är 67 cm långa och är 11 månader okorr, 7,5 mån korr
 

Artiklar från Familjeliv