Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

blodtransfusion

Skrivet av 2 barns mamma varav en *ängel*
Måste höra med er om någon av er gjort blodtransfusion på bebisen när den låg inne i magen? Vi fick göra det på Markus, 4 ggr på 4 veckor, sedan blev jag så dålig att han fick tas ut i v 29+2. Direkt blev det blodbyte.
Alla hans blodkroppar, trombocyter m.m. var utslagna så det var kaotiskt. Eftersom jag är immunicerad så kan detta åter hända vid en ny grav. Därför vill jag höra med er om någon gått igenom det här med positiv utveckling, som det gått bra för. och varför ni fick göra det?
Svar på tråden: blodtransfusion

Hej

Skrivet av  Pernilla med Moa 4 år , Alma 10mån (34+3
Hej Under min senaste graviditet gjordes det två blodtransfusioner till bebisen i min mage och direkt när hon kom ut gjordes ett blodbyte sen låg hon i kuvös och solade nån dag flyttade ganska snart till vanlig säng hon har hela tiden mått bra hade lite svårt med sutrationen och fick lite dippar men inget allvarligt efter 11 dagar på neo fick hon komma hem och hade sen hemsjukvård under några veckor. Alma fick komma ut i vecka 34+3 för att dom ansåg att hennes lunger va så pass utvecklade så det var bättre än att ge henne fler blodtransfusioner i magen. Allt detta behövdes på grund av att jag är immuniserad , jag vet att jag måste gå igenom samma sak om inte mer om jag skaffar fler barn men när jag ser på min lilla tjej som snart är 11 månader och mår bra så hoppas jag att jag kommer att vilja gå igenom det en gång till men det är jobbigt.
Hoppas att jag kunde hjälpa dig något du får jätte gärna fråga mer har själv aldrig träffat på någon som fått ge blodtransfusioner i magen då det är ganska ovanligt

Kram Pernilla
 

hej igen

Skrivet av  2 barns mamma varav en *ängel*
Hur blev du immunicerad?
På mig är det ett mysterium som de inte vet varför. Min Markus dog 7 veckor gammal totalt oväntat och chockartat. Tarmvred och neck. Men hans start i livet var hemsk, vi födde på Huddinge men överflyttades till KS då de inte hade resurser.han var riktigt sjuk och fick hjälp med orsillator och alla mediciner som går att få. han repade sig dock och blev bättre och bättre. Men att han skulle få blodtransfusioner i mgen märktes vid ett ul, han hade vätska i buken och fosterrörelserna hade avtagit. Vi åkte upp till Huddinge där det togs blodprov genom navelsträngen som visade ett HB på 29!! Som Magnus sa till oss så här efteråt hade vi väntat 3-4 dagar till så hade Markus dött i magen. det var rena sience fiktion för oss som inte ens visste att den här vården fanns. Hur kom ni fram till att hon behövde blod?
Markus strul startade i vecka 26. jag är jätte nyfiken och vill verkligen veta mera om detta.
du får gärna maila mig. [email protected]
 

Artiklar från Familjeliv