Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej, här är vi!

Skrivet av Helena med Hedvig 5/8 (v.26+3)
Jag tänkte presentera mig/oss. Jag heter Helena och min sambo heter Hans. För en vecka sen kom vår lilla älva till oss. Hedvig föddes med kejsarsnitt på Karolinska i vecka 26+3 (720 gram, 31 cm) efter att jag förlorat kampen mot min havandeskapsförgiftning. Visst känns det som om jag 1000 gånger heller hade kämpat lite till själv, för att "köpa" henne ytterligare några bekymmerslösa dagar i min mage, men läkarna avrådde bestämt, så det var bara att foga sig. :-(

Hon mår dock bra, i all sin litenhet, ductusen verkar ha stängt sig med hjälp av medicinering och den första infektionen (en lindrig en) är nästan borta. Efter bara 2 dagar i respirator/oscillator är hon nu på CPAP igen och det verkar gå bra (än så länge)

Jag tycker att det känns väldigt bra att läsa om er andra och era små "kämpar". Det ger hopp inför den jobbiga tid jag förstår vi har framför oss.

Kram
Svar på tråden: Hej, här är vi!

Hej Helena

Skrivet av  Anki med Jonathan
Jag heter Anki och födde en son i v. 26+3 den 17/6 då han vägde 816 gram och var 32 cm lång, han blev igår 8 veckor och hade då kommit upp i en vikt av 1486 gram, är 40cm nu. Skönt att höra att Hedvig klarat sin infektion och att hon är tbx i cpap igen, skönt oxå att ductus har slutit sig. Min eller rättare sagt vår resa till idag har varit rent ut sagt förjävlig rent känslomässigt. Många bakslag men minst lika många framsteg. Idag när jag ser bakåt så ser jag bara en låååång transportsträcka på 8 veckor. Men det märkliga är att dessa 8 veckor inte känns som vanliga 8 veckor när man jobbar och har det vanliga livet, då går det långsammare på nåt sätt.
Det jag och min sambo var mest tacksamma över när det var som värst så var det personalen på KS neo. Helt underbara tycker vi iaf. Nu bor sonen på DS neo (ett steg närmare hem) men ändå är det ett gäng veckor kvar tills han får komma hem.

Detta är nog lite svamligt men jag hoppas att du fick ut något av det hela.

Grattis till Hedvig och framför allt stort lycka till!

Kramar Anki
ps. Om du vill maila nån gång så är adressen
[email protected] ds
 

Välkommen!

Skrivet av  Pia_69
Jag är inte så värst aktiv här inne, men tjikar in och läser ikapp lite då och då.

Jag har en 15 månaders kille som är född 27+3 och en 5 månaders som är född 26+2. Rejäla tätingar mao.
Jacke fick en MVG-stämpel i rumpan på 1årskontrollen, han är rätt så infektionskänslig av sig, haft massor med feberkramper. Men annars en riktig buse som älskar mat i alla former.
Josh har haft det lite kämpigare med bla respirator, ductus som inte stängdes alls medicinskt, en hjärnblödning. Men vad vi vet så har han klarat allt ok.
 

Också ny här...

Skrivet av  Marie m Elina (23+6)
Hej på er! Grattis till er lilla dotter! Vi fick en dotter, Elina, den 28/6, också hon föddes på KS, i v. 23+6 och vägde 583 gram, 29 cm. Vi var kvar på KS neo i 3 veckor och sedan snart 4 veckor "bor" vi på HS. Det låter helt sanslöst att det faktiskt har gått 7 veckor... :-)Hon har klarat sig bra och tagit sig igenom 2 infektioner och den senaste gjorde tyvärr att en sluten ductus öppnades igen (men ej så mycket att op behövs just nu i alla fall). Nu kämpar vi mot omogna tarmar och lungor. Elina hade respirator i 2 dygn, sedan har hon klarat sig med CPAP.

Lycka till med allt (och hälsa personalen på KS)!

Kram från Marie och Elina
 

Välkommen!

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Grattis till dottern :)

Jag heter Maria och fick tvillingarna Emelie och Albin i v 26+2 den 6/7-03. Barnen låg på Östra i över 3 månader och fick komma hem den 17/10.

Kramar
 

Välkommen!

Skrivet av  Ajdan med Livia 23/6 (v 26+3)
Jag fick min dotter 23/6 också i v 26+3 efter ett akut kejsarsnitt p.gr. av moderkaksavlossning och värkar. Hon vägde 930 gr och gick sen ner till så lågt som 740. Nu har hon dock hämtat sig och väger hela 2060 gr. Det dröjer några veckor till innan vi får komma hem, hon har fortfarande full övervakning på gr.av för lågt HB. När det vänder kan vi börja prata om hemsjukvård. Spännande...
Vi har varit på sjukhuset i 7,5 veckor, och jag lovar att tiden kommer gå fort p.gr. av alla rutiner som finns.
Lycka till och kram till dottern
 

Välkommen och...

Skrivet av  Cissi med Julian 031020 34+1
stort grattis till er tjej!
Lycka till med allt!
stor kram