Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stödja vänner med en ny premis?

Skrivet av Lamarr
Hej,
jag tänkte fråga er med för tidigt födda barn hur vi på bästa sätt kan stödja våra vänner som för några dagar sen fick en liten tjej i v 30.
De har haft en hel stul med missfall och problem och vi har försökt finnas som stöd, bollplank och hjälp med kontakter i sjukvården.

Vad vi förstår så upptäcktes i tisdags att bebisen inte rörde sig så mycket, och sen att CTG var dålig. Det blev då kejsarsnitt. Jag tror att lilla flickan nu mår bra, även om de hört misstänkta blåsljud på hjärtat.

Vi vill gärna finnas där för dem, men vill samtidigt inte dundra in med en massa missriktad vänlighet i deras kaos och oro. Vet förstås att alla är olika, men tror ni de skulle uppskatta kort, blommor och något litet mjukdjur till flickan? Något klädesplagg i ministorlek? (var kan man köpa det i Sthlm?)
Och erbjuda att de får låna vår digitalkamera? (de har inte hunnit köpa nån än). Något annat ni önskat att era vänner gjorde för er under den första turbulenta tiden?
Svar på tråden: Stödja vänner med en ny premis?

Det bästa..

Skrivet av  Lisen med Alexander+v.30
är nog att du frågar dem om hur de vill ha det, säg nåt i stil med: Ni ska veta att ni finns här om det är något ni behöver hjälp med eller om ni bara vill prata.
Det hade jag uppskattat!

Det ni kan köpa är ju nåt litet gosedjur, kläder är dumt om flickan ligger i kuvös och solar vilket jag antar att hon gör för då får de inte ha kläder på sig.

Jag tycker att det som var bäst under våran tid på neo var att våra vänner och släktingar verkligen talade om att de ville hjälpa.

Hoppas att det går bra för den lilla bäbisen!
 

Det bästa är nog att

Skrivet av  Sara och Selma
finnas till för dem om de vill prata. Fråga vad de vill ha hjälp med. Något som jag uppskattade var hjälp med matlagning och matlådor till frysen. Matlagning är det sista man tänker på och de flesta äter alldeles för dåligt när barnen ligger på sjukhus...

Annars tror jag att ett fint kort och ett gosedjur går hem. Selma hade både gosedjur och kort runt och i sin kuvös (och senare säng). Just dessa gosedjur har hon fortfarande i sin säng när hon sover, hon är 15 månader nu.

 

Det vi uppskattade...

Skrivet av  Anki med Jonathan
var att få låna sambons brorsas digitalkamera tills vi hade köpt en egen. Man vill ju ta så många kort man bara kan, för man vet ju aldrig vad som kan hända och för att det är roligt att ha nu när man kan jämföra nu och då. Sen går gosedjur alltid hem.

Men framför allt så vetskapen att ni finns tillgängliga för dom i deras jobbiga tid, är ju guld värt det oxå.

 

Lagad mat

Skrivet av  LiAg
var något som vi blev glada över, matlådor. Vi bodde hemma och kom till neo vid sju på morgonen och åkte hem vid nio på kvällen så när man fick "riktig" mat (ej micro mat) så var de fest.
Sedan att släktingar och vänner ringde (mest telefonsvararmeddelande) var också mysigt.
Mina stallkompisar lämnade över en korg med ost, frukt och annat smått och gott, de var också en jätte bra present.
Vi låg på neo i 10 veckor.
 

Vi uppskattade...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...oxå hemlagad mat som omväxling till sjukhusmaten.
Vi uppskattade även om någon erbjöd sig att hjälpa till med andra vardagssysslor som man inte hinner med. (T.ex klippa gräset).

Barnen fick varsin polarn&pyret kanin som de först hade i kuvösen och sen i sängarna och det var lite häftigt när barnen blev lika stora som kaninerna ;)
Nu har de kaninerna i spjälsängen och det känns ofattbart att barnen varit mindre än den!!

Annars tror jag absolut att de uppskattar att få låna digitalkameran :)

Kram
 

Tack för era svar

Skrivet av  Lamarr
det är bra att få lite input från några som vet hur det känns. Det känns viktigast att försöka finnas där för dem, lyssna och få dem att känna att vi bryr oss.

Men lite praktisk hjälp är aldrig fel heller. Matlagning var en bra idé. Tack för era tips!
 

Håller med

Skrivet av  Malin med Elsa, 040304 (född v 32+0)
...de tidigare svaren. Mat och annan hjälp med hushållet därhemma behöver man verkligen, och en kamera vill man ju ha!

Jag tycker dock att även kläder är en bra idé. Snart kommer ju bebisen förhoppningsvis ut ur kuvösen, och då behöver den kläder! Jag minns min och min mans förvirrade shoppingtur när vi inget hellre ville än att vara hos vårt barn, det var inte kul. Bl a Åhléns och Polarn&Pyret har små storlekar (fast POP är väldigt stora för att vara små...)

Kort och blommor och sånt är jätteviktigt. Jag är fortfarande lite sårad av de vänner och släktingar som liksom kom av sig med gratulationerna när Elsa kom tidigt.
 

Finns där!

Skrivet av  -Johanna-
Och fråga, och framförallt lyssna låt henne prata prata prata... hur tråkigt de än blir!
Jag hade ingen som orkade höra mitt ältande och de saknade jag oerhört! Har de barn tidigare så erbjud er som barnvakt.
Kläder finns på babyland och åhlens.

 

Artiklar från Familjeliv