Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nån vars barn vägde 2 kg?

Skrivet av S-J
Vår lile son, som vi snart ska hämta hem från Indien, vägde 2 kg vid födseln och var drygt 40 cm lång. Vid 8 månaders ålder vägde han en bit under 6 kg och var drygt 60 cm lång. Finns det nån här som har barn med samma vikt ungefär som kan berätta hur mycket de vägde vid ca 15 månader ålder? Barn utvecklas förståss olika, men det ka vara kul att se på ett ungefär. Vi ska få blöjprover från Libero, därför undrar jag.
Svar på tråden: Nån vars barn vägde 2 kg?

Hej S-J!

Skrivet av  Lisen med Alexander + v.31
Först vill jag gratulera till den lilla sonen, underbart!

Min Alexander vägde 2390 när han föddes och ca 11kg vid 15 månader.

Han var iofs 50 lång när han föddes så det skiljer nog bra mycket mellan honom och din son...

Finns det ingen du kan fråga vad han väger nu?
Det blir ju lättare för er med kläder och så om ni vet hur stor han är när han kommer.

Lyka till med allt!
 

Det är inte helt lätt..

Skrivet av  S-J
.. att få fram nya längd- och viktuppgifter så vi sparar det tills det närmar sig resa. Så vi har inga senare uppgifter än de från 8 månaders ålder och nu är han snart 1 år.

Kollar man på de viktkurvor som jag hittat på netdoktor så borde han väga en bit under 10 kg vid 15 månaders ålder, om han nu skulle följa dem. I vilket fall som helst bör ju de där blöjorna för 7-11 eller 7-14 kg passa.

Vad lång din son var i förhållande till sin vikt!

Tack för grattiset!
 

Fast jag hade nog...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...valt en större storlek. Emelie och Albin är nu 13 mån (ca 10 mån korr). Emelie väger ca 8,5kg och är 74 lång och Albin väger ca 7,5 och är 76 lång och jag har just fått byta blöjstorlek till maxi plus (10-16kg). Maxiblöjan (7-14 )är för liten för Emelie iallafall men passar fortfarande på Albin.

Kram och grattis igen :)
 

Nej, men!

Skrivet av  Lillan med Carl
Menar du att Emelie har vuxit ur Maxiblöjan??? Tunnfisen Carl kan fortfarande ha den utan problem ;-)
Ändå verkar han och Emelie vara ungefär jämnstora... Carl är nog ca 76 cm och väger väl gissningsvis 9,2-9,3 kilo...

Ha det - ska vi ses snart???
 

Vet inte men hej ändå :-)

Skrivet av  Amatea
Hej!
Jag passar på att gratta än en gång; jag tror jag redan har grattat inne på Viktsnack *ler*

Har tyvärr ingen bra bedömning att ge mer än att det bir intressant att se ev. svar- min dotter är nämligen ungefär lika stor som din son! Hon är nu 7,5 månad och väger 5650 g till 62 cm. Iofs är utveckling som du säger individuell och det skiljer kanske även på pojke/flicka.
Som sagt, Grattis än en gång!!! :-D
 

Tackar! Ja vid 7½-8..

Skrivet av  S-J
.. månader ålder verkar ju våra barn ha varit ganska lika. Hur tidigt föddes din tjej?
 

Inte för tidigt

Skrivet av  Amatea
Hon är inte född för tidigt i egentlig mening utan var tillväxthämmad vid födseln. Hon motsvarade väl v.32 ungefär tror jag..
 

A-ha.

Skrivet av  S-J
Vet man varför hon var tillväxthämmad? Låt bli att svara ifall jag blir för privat...
 

Inte för privat :-)

Skrivet av  Amatea
Som svar på din fråga nedan: Jag hade skruttig moderkaka visade det sig och sedemera havandeskapsförgiftning; därför blev hon så liten. Fast vid ett u-ljud i v.32 skattades hon till +12 % över genomsnittet! Fattar fortfarande inget... *s*

Är din son för tidigt född?
 

Uppskattningsvis..

Skrivet av  S-J
.. är han i alla fall ca en månad för tidigt född, baserat på hans storlek och allmänna hälsotillstånd när han kom till barnhemmet.

Är allt bra med dottern nu??
 

Jodå

Skrivet av  Amatea
...allt är bra med dottern. Hon är väl inte den som utvecklas tidigast direkt men hon utvecklas i af och lärde sig senast för några dgr sedan att vända sig från rygg till mage :-) Annars mår hon bara bra även om hon är minst bland jämnåriga bebisar.
 

Åh vad härligt

Skrivet av  Nina m ängeln Valentin 02 och Kalle 03
för er att han snart kommer!

Kalle vägde 2072 när han föddes, 8 månader- 8 kg!. Nu är han 14 månader och väger ca 10,5. Men det låter ju som om den här lilla killen är lite mindre så du kanske ska räkna med ca 9 kilo, fast det skiljer sig ju inte så mycket. Vi har Libero blöjor för 7-14 kilo, funkar utmärkt.
 

Ja, äntligen :0)

Skrivet av  S-J
Tack för ditt svar.
Hur tungt är 10 kg att bära egentligen? ;)
 

Inte så

Skrivet av  Nina m ängeln Valentin 02 och Kalle 03
farligt tungt tycker jag. Fast man vänjer sig ju stegvis vartefter barnet växer. Så i början kan det nog kännas tungt. Men vi har kånkat runt på en sovande Kalle under svampturer t ex, och det har gått bra!

När de är så stora kan de "hjälpa" till själva, de håller i med armarna och kniper med benen, vilket underlättar, om de inte sover förstås...
 

Hej S-J

Skrivet av  Sara m Elliot
MIn son föddes i vecka 34+4 och vägde 1805 o var 40 lång...Vid 15 månaders ålder vägde han 10.380g o var 76 lång... Fast vi d 8 månaders ålder var han: 68.5 lång o vägde 8.500g.. Ja det var lite info om oss..

Kram..o lycka till
 

Tack (imt)

Skrivet av  S-J
d
 

Hej å grattis!

Skrivet av  Jannice med Mel&Molle+2 till
Vilken spännande resa ni har framför er!:-)

Min Melvin(tillväxthämmad) vägde 2270g,46 lång, vid födseln i v 38+5.
Vid 8 månader 7250g,67cm
Vid 15 månader 9380g,79,5cm
Vid 21 månader 9965,83,5cm

Vi har använt libero 7-14 kg sedan 8-9 månaders ålder och dom funkar fortfarande utmärkt även om vi numer börjar köpa en storlek större!
 

Just det Glömde ju skriva!

Skrivet av  Jannice med Mel&Molle+2 till
Jag skulle tro att storlek 74 blir lagom om ni har tänkt köpa kläder till honom innan ni åker,en del t-shirts funkar nog i 80 också.Melvin har haft 74 snart 8 månader.Först nu har vi börjat använda 80 i byxor.
Tänk på att köpa byxor med resår i midjan eller ännu hellre snodd så att det går att dra åt.Hängslen är ju också ett alternativ.

*kram & lycka till*



 

Tack..

Skrivet av  S-J
.. för svar och grattis!
Vi har köpt en del enkla bodys, t-shirts och byxor (med resår *ler*) och då startat vid storlek 80. 74 har kännts för riskabelt, det är inte ens säkert att vi verkligen kommer iväg före jul och han kan hinna bli äldre och därfmed större. Hellre lite för stort än för smått resonerar vi, och behövs det kan vi köpa till lite i storlek 74 där nere eller när vi kommer hem.
 

Hej S-J!

Skrivet av  Therese m Simon -03 & snitt 6/10
Grattis till sonen!

Min son var lite lättare än din, han vägde 1559 gram när han föddes och var 40,5 lång. Han är idag 16 månader och väger 9 kilo, är 75 cm lång. Han är född två månader för tidigt och skulle alltså ha varit 14 månader. Vi har blöjor till honom som är 7-14 kg.

*kram*
 

Tack för grattiset!

Skrivet av  S-J
Fint namn på din son :0)

Tack för ditt svar.
 

Hej!

Skrivet av  Cissi med Julian 031020 34+1
Vill bara säga stort grattis till er son!!!
Lycka till!
kram
 

Tack så mycket :) (imt)

Skrivet av  S-J
d
 

Grattis

Skrivet av  Amanda med Viktor-02, Oscar&Hanna 18/5-04
till sonen.

vår Viktor vägde 1790 g när han föddes och var 44 cm lång. när han var 15 månader vägde han 8,3 kg och var 75-76 cm lång. hade storlek 74 då.

Hoppas att ni får åka snart och hämta honom. har ni bestämt namn ännu?

kram

Amanda
 

Artiklar från Familjeliv