Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Studerande söker hjälp

Skrivet av Jenny
Hej!

Jag studerar psykologi och har som hemuppgift att ta reda på hur för tidig födsel kan påverka ett barns utveckling. Jag vet att jag läst "nånstans" att prematurfödda barn lite oftare kan ha bokstavsdiagnoser, men är inte alls säker på om detta stämmer eller var jag kan hitta forskningsinfo om detta.

Jag undrar om någon här vet var jag kan hitta information, helst sådan där jag kan använda den och hänvisa till källan.

Jag behöver både information som är känd sedan länge, och helst också något som är "senaste forskning".

Stort tack om någon kan hjälpa - informationen ska, om arbetet blir godkänt, vidarebefordras som hjälp åt förskolepersonal som har hand om barn som fötts för tidigt.
Svar på tråden: Studerande söker hjälp

Hej!

Skrivet av  MAmma till Hilda och Eskil
Mycket intressant arbete! Jag läser själv till syrra och vi söker alltid artiklar på PubMed-Medline eller Cinahls databaser. Du som psykologistudent borde söka på Psych-Info. Om du inte har information om dessa databaser borde du kunna få det i ditt bibliotek. SEn finns det självklart litteratur, Karin Stjernqvist, H.Lagercrantz t.ex. Men om du ska rikta in dig på diagnoser borde du gå på och söka på vetenskapliga artiklar så du får det allra senaste. Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  Jenny
börjar där....:-)
 

Artiklar från Familjeliv