Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagis

Skrivet av Pr
Hur gamla/stora har era varit när de börjat/skall börja dagis?? Har ni tänkt på ngt speciellt i valet av dagis etc???
Svar på tråden: Dagis

Hej

Skrivet av  Jessika och Adrian 020118 (27+4)
Vi har nog bara tänkt på det som andra föräldrar gjort när de ska välja dagis. Området, storleken på barngruppen, hur lokalerna ser ut o.s.v.
En enda sak påverkade vår inskolningstid och det var att jag ville att Adrian skulle kunna gå innan han började, vilket medförde att han var 20 månader när han började för han började gå mitt i sommaren vid 18 månaders ålder. Det var viktigt för mig att han inte skulle krypa när alla andra sprang runt omkring honom.
Om man har barn med lungproblem (som många prematurer har) så får man kolla upp hur mycket de är ute, hur stora lokalerna är och hur ofta det städas.

Hur ser er situation ut?

Kram
 

Hej

Skrivet av  Pr
Våra är ju födda i sept 03 (v24)och jag har satt upp dem på dagis till att börja efter sommaren 05, mest för att det finns mest platser efter sommaren. De har inga hittills kända komplikationer och jag har frågat vår läkare om jag skall tänka på nåt, infektionskänslighet mm men hittills ser de ingenting som tyder på att det är nåt speciellt. Har satt upp dem till 2 dagis jag gillar men tyvärr ser kön lång ut så jag måste nog ge mig ut igen och kolla läget för att ha fler alternativ...Jag vill också att de skall kunna gå när de börjar, de borde kunna det då eftersom det nästan är ett år dit och de är lite på G men man vet ju inte hur lång tid sånt tar...
 

1½ år..

Skrivet av  -Johanna m´2 och Liten-
de enda jag tänkte på var att få samma dagis som storasyster!!
 

Min tjej född v30

Skrivet av  marikaL m fem
började dagis vid 13 mån ålder (precis som hennes storebror, född v37). Men hon var tidig motoriskt, inga allergier el annan överkänslighet, så henne stoppade vi in i närmsta dagis.

Pojkarna födda v34 började dagis här nu när de var 1½ år, de hade nog inte kunnat börja tidigare iom att de inte började gå förrän i somras då närmade sig 1½...
(Jag vill inte sätta barn på dagis som inte kan gå, känns lite för osäkert med ett krypande barn bland alla springande och cyklande små ligister ;))

Situationen blir ju en annan om barnen har astma, är infektionskänsliga el dyl, då måste man väl se sig om efter ett mer anpassat dagis.
 

Artiklar från Familjeliv