Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Artikel...

Skrivet av Annica m Carl och Gustav
http://www.expressen.se/index.jsp?a=193009

Verkar ju lite konstigt med sådana besked och att sedan klara sig utan men..... Någon här som fått liknande besked?
Skrämmande i så fall! Ställer dock mig lite tvivlande till storyn......
Svar på tråden: Artikel...

Låter konstigt men man... och det gör ont att läsa

Skrivet av  Linda *Theodor*
Det gör ont i mitt hjärta när jag läser det, eftersom om denna lilla Davids historia stämmer... Det fanns många likheter mellan hans historia och vår Theodors... mycket, mycket svåra hjärnskador, hjärnblödningar och enbart lidande i framtiden OM han skulle klarat sig... vi valde att tro på läkarna... och stänga av respiratorn... Det gör ont att tänka att vi kanske valde fel... Innan denna artikel hade jag inte ens tänkt tanken att vi kanske gjorde fel... *ledsen*...
 

Inte min...

Skrivet av  Annica m Carl och Gustav
..mening att röra upp känslor och göra någon ledsen men förstår dig.... Artikeln berör och därför känns det viktigt att sådana artiklar granskas. Min inställning är i grunden att man ska kunna lita på läkarna så jag förstår någonstans ert beslut. Tyvärr kan ju inte läkarna se in i framtiden - hade dom det hade kanske Davids föräldrar fått andra besked.... men inte säkert att ni hade fått det.
Många kramar från Annica
 

jag förstår vad du menar

Skrivet av  Linda *Theodor*
och jag vet att att vi troligtvis valde rätt, vi ville ju inte hålla Theodor vid liv för våran skull, han skulle ju leva för sin skulle för att han skulle få ett bra liv... Att hålla honom vid liv för våran skull och sedan skulle han få "betala" genom att få lida dagar, månader eller år så ville vi inte ha det. Och det känns fortfarande rätt, hellre att vi lider (vilket vi gör...) än att vårt barn gör det. Men artikeln gav mig ett a-ha upplevelse om att det kanske fanns en möjlighet att vi valt fel... och jag hade verkligen aldrig tänkt på det... Jag vet ju att det inte var din tanke med ditt inlägg och det är ju verkligen inte ditt fel.
 

.

Skrivet av  .
.
 

Tror att det är stor

Skrivet av  P ernilla med Hanna
Jag tro att det är/var stor skillnad på kunskapen hos läkarna om extremt tidiga prematurer. För så pass länge sedan måste det varit väldigt unikt att barn i den veckan klarade sig. Idag har man lärt sig mycket av det barnen som trots allt klarade sig.

Jag är övertygad att läkarna idag har en mycket bättre kunskap i vilka barn som kan klara sig och vilka som inte kan det. Man har fått så hemskt mycket mer erfarenhet.

Kram
Pernilla
 

Jag tror precis...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
...som de övriga att läkarna inte hade tagit det beslutet om de inte var helt säkra.

Beklagar förlusten av er son!!

Många kramar
 

Njae...

Skrivet av  Maria med Emelie&Albin 6/7-03 (26+2)
Vi hade ett samtal där läkarna förberedde oss på att det kanske skulle bli aktuellt att ta beslutet att inte sätta in Albin i respirator igen. Han hade nyligen kommit ur respiratorn men blev sämre och sämre.
Läkarna sa till oss att det fanns en risk att hans kraftiga hjärnblödning och vattenskallen (som de inte kunde göra något åt förrän han vägde över 2kilo) gjorde att hans andningsfunktion höll på att "slås ut". Ja någonting i den stilen sa han iallafall...minns bara samtalet vagt...var nog i chock.
Läkarna gav Albin mindre än 10% chans att klara sig. Han klarade ju sig...men inte helt utan skador...men det är ju en annan historia.

Kram
 

Artiklar från Familjeliv