Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

tre månader för tidigt..

Skrivet av feather
min kusin fick barn förra veckan, en liten kille som är född 3 månader för tidigt.
Han vägde ca 1 kg o var 35 cm lång.

Visst har vi en otrolig vård i sverige, men ändå kan jag inte sluta oroa mig för att han inte ska klara det.

Han har slutat andas ett par gånger o ligger tydligen med respirator.

Jag vill gärna höra om andras erfarenheter, vad händer?
Svar på tråden: tre månader för tidigt..

Född i vecka 26+6

Skrivet av  Marie m Rasmus född vecka26+6
Min son Rasmus föddes i vecka 26+6, alltså 3 månader för tidigt. Mitt vatten gick i vecka 25 och sen lossnade moderkakan så de fick akutsnitta. Rasmus föddes 23april 2003, liten men tuff. 1120gram och 34cm lång!!!!! Han är 18 månader nästa vecka och har börjat gå riktigt bra nu, jag jagar
honom. Visst var det jobbigt med 13 veckor på lasarettet men det är en erfarenhet jag inte heller vill vara utan. Jag fick underbara likasinnade vänner och Rasse fick trots allt opereras när han var 17dygn eftersom tunntarmen sprack,(vilket jag inte berättar för att skrämma dig, utan för att tala om vilka små kämpare dessa små krabater är) Hoppas att din kusins pojke snart mår bättre och kämpar på med andningen och maten så ska du se att han kommer att fixa det här. Stötta din kusin med varma ord och telefonsamtal om ditt intresse.
Gott tercken att du sökt dig hit!
Kram från oss
 

Född i v. 27+5

Skrivet av  Sara m. Linus 030428 (27+5)
Min son föddes i vecka 27+5 och vägde 1040g och var ca 35cm lång. Han hamnade också i respirator den första tiden eftersom lungorna inte är riktigt mogna när de är så små. Det här att han slutar andas är ganska vanligt, det centret i hjärnan är inte helt utvecklat. (dvs centret som kommer ihåg att man måste andas...) De flesta små får medicin för att hjärnan ska "lära sig" fortare att andningen är rätt nödvändig.
Min kille hade syrgas rätt länge, även sedan vi kom hem, men har annars klarat sig alldeles utmärkt. Han är lite mindre än sina jämnåriga men det är ju inte så konstigt. Nu är han 18mån och världens vilding och klätterapa.

Hoppas att allt går bra för den lille och tveka inte att ställa frågor om det är något du undrar över. Det saknade jag mycket när vi låg inne, att ha någon som brydde sig tillräckligt för att ställa frågor och sätta sig in i hur det kan gå.

Lycka till!
 

min pojke

Skrivet av  Elin med Linnar (26+3) och Lage fg
föddes i v 26+3. Det gick jättebra. Han fick förstås tillbringa lång tid på sjukhus, men han utvecklades bra och har inte i efterhand haft några som helst problem relaterade till att han kom så tidigt. Snart fyller han 5 år.

När han föddes vägde han ett knappt kilo och var 36 cm lång. Han behövde aldrig respirator utan klarade sig med s.k. CPAP (en annan typ av andningshjälp) och syrgas, men jag tror han var lite av ett undantagsfall i det avseendet. Jag tror att runt 80% av dem som föds så tidigt klarar sig utan några som helst men i slutänden, men det beror förstås på de specifika förhållandena i varje enskilt fall. I vårt fall var det en positiv sak att från att jag fick värkar och man förstod att nåt var på gång till att han verkligen kom ut tog det 5 dagar. Under den tiden hann jag få kortisonsprutor som påskyndade lungmognaden hos honom.

Hoppas det går bra nu för din kusins pojke.
Allt gott/Elin med Linnar och Lage